Pinlig hestehandel om ytringsfrihet

Av Are Slettan
- 03.feb.2009 @ 06:09

regjeringen
I denne gjengen er prinsipper til for å selges. (Foto: Scanpix)
 

Er blasfemisaken i ferd med å bli for flau for regjeringen?

 

Regjeringen har høstet kritikk for sitt forslag om å puste liv i det sovende blasfemiforbudet ved å utvide den såkalte «rasismeparagrafen» til å omfatte «kvalifiserte angrep på trossetninger og livssyn». Dagens rasismeparagraf beskytter allerede personer mot trusler og hån på grunn av religion og livssyn. Det nye er altså at man vil begrense angrep på selve religionen, ikke på personer.

  

Det er ille nok i seg selv, i alle fall for den som mener ytringsfrihet er viktig også når festtalene er avsluttet.

 

Hestehandel
Men saken blir flauere og flauere ettersom dagene går og regjeringsmedlemmer skylder på hverandre, gjerne via anonyme medielekkasjer. Først får vi høre at dette ble presset gjennom av Senterpartiet. Justisminister Knut Storberget er personlig uenig, har vi fått høre.

Men mandag kveld sa Senterpartileder og samferdselsminister Liv Signe Navarsete på TV 2s Tabloid at Storberget tvert om var arkitekten bak forslaget.

Uansett er det klart at man her har drevet politisk hestehandel med et grunnleggende spørsmål om ytringsfrihet. Det tydeliggjøres av at Arbeiderpartiet later til å ville bruke partipisken  for å få oppslutning fra stortingsgruppen, selv om stadig flere i partiet er skeptiske, nå sist AUF og stortingspresident Thorbjørn Jagland.

Med andre ord: Her har Sp fått et kjøttbein i regjeringen, og det må for all del ikke Stortinget ta fra dem, selv om alt tyder på at flertallet av stortingsrepresentantene er mot forslaget.

 

Dette er ren indremedisin for regjeringen.

 

- Moralske, ikke juridiske
Dette må være særdeles pinlig for mange i regjeringspartiene, hvor man tidligere har kommet med helt andre signaler.

La oss for eksempel låne øre til Kultur- og kirkeminister Trond Giske. I 2006 skrev han følgende om ytringsfrihet og religion:

«Selvsagt er det grenser for ytringsfrihet. Man får ikke utløse panikk i en full kinosal eller oppfordre til hat og vold. Men hva skjer når en persons ytringsfrihet bryter med en annens rett til trygghet fra angrep på det som anses som religiøst ukrenkelig? Etter mitt syn går ytringsfriheten foran, ja, kanskje særlig da.

Ytringsfriheten skal sikre friheten til å stille spørsmål ved autoriteter og utfordre vedtatte sannheter. Jo mer makt eller jo sterkere sannheter, desto større behov for kritiske spørsmål. Dermed kan det knapt tenkes større behov for ytringsfrihet enn når man står overfor det som hevdes å være gudegitte, absolutte, ufravikelige sannheter.

Det betyr ikke at vi ikke bør begrense våre ytringer. Med rett følger det også plikt, et ansvar: Vi har plikt til å opptre anstendig overfor våre medmennesker, og vi har et ansvar for deres velbefinnende. Dette er moralske størrelser, ikke juridiske.»


Godt sagt av Giske, men det var altså i 2006. I 2009 skusler regjeringspartiene bort grunnleggende liberale rettigheter i en hestehandel, som et hvilket som helst broprosjekt eller noen hundre millioner i landbrukssstøtte. Det er ulekkert.

Man minnes Otto vom Bismarcks kyniske utsagn: - Den som vet hvordan pølser og politikk blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn.¨

Oppdatering: Jens Stoltenberg sier partiets representanter vil bli stilt fritt når det gjelder utvidelsen av rasismeparagrafen.
Oppdatering: Mellomkirkelig råd vil ikke ha blasfemiforbud.

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av: May Iris Søhoel

Dette er så dumt av Stoltenberg at jeg mistenker han for å håpe på å bli tvunget til retrett. Da har han i det minste forsøkt å gi Navarsete en seier.

03.feb.2009 @ 07:44
Postet av: Terje Gjevik

Jeg skjønner ingenting hvis denne saken går igjennom i stortinget. Aps stortingsgruppe er full av folk som er STERKT uenig i denne loven.

Hvis de er villige til å gå så sterkt på akkord med egne prinsipper (og folkets vilje) har de ihvertfall tapt min stemme ved valget.

03.feb.2009 @ 08:13
Postet av: Bjarne Strengstad

Dette er rett og slett skremmende!!! Jeg kjenner at panikken griper meg. Slike reguleringer trodde jeg kun tilhørte totalitære regimer! Men det er vel kanskje det vi er på vei inn i...? Stille og rolig uten at noen av oss merker det før det er for sent..
Folk selv er for dumme.... la oss tenke for dem..

03.feb.2009 @ 08:27
Postet av: Labbe

Ytringsfrihet er nedfelt i grunnloven. Skal man gå på akkord med grunnloven pga Norges minste parti med tullinger ?

03.feb.2009 @ 08:29
Postet av: Jostein

Skulle denne loven som i følge meningsmålingene støttes av under 10 % av befolkningen, bli tvunget gjennom med partipisken av regjeringen - da er det virkelig flaut. Spesielt om en tenker på enkelte troende og Islam, som ikke er i nærheten av å ta høyde for det samfunnet vi lever i og er veldig kjønsdiskriminerende. Vi ønsker at kvinner skal være likeverdige mennesker og kunne gå skole og ha en mening og ikke være nødt til å være innpakket i store kjoler. At dette skjer i ytringsfrihetens navn er totalt fiasko og en nedtur av dimensjoner for det norske demokratiet.

03.feb.2009 @ 08:34
Postet av: TR

Jeg finner bare ett ord som beskriver situasjonen, TRAGISK.
Det er tragisk for ytringsfriheten, tragisk for
Stortinget, tragisk for AP. Det eneste som styrkes i denne situasjonen er POLITIKERFORAKTEN.

03.feb.2009 @ 09:04
Postet av: oysteins

Politikere er den eneste rase som har tykk nok hud til å stå oppreist uten ryggrad

03.feb.2009 @ 09:58
Postet av: Mats Mjeretveit

Vi må bare være takknemlige for at Senterpartiet og den rødgrønne regjeringen tar slike grep. Folk flest er ikke i stand til å fatte hvordan de skal begrense seg. Nå får vi en lov som faktisk kan hjelpe oss å vise respekt for andres meninger. Synes også at det burde være en lov mot litteratur som skriver kritisk om religion og ulike livssyn. Hvis vi åpent støtter dette forslaget kan vi kanskje få disse bøkene ut av bokhandlere og biblioteker slik at de ikke forderver både barn og mindre ressusterke som ikke har nødvendig kritisk styrke og evne.

03.feb.2009 @ 10:00
Postet av: Smekk

Dette viser hva som skjer når ikkedemokratiske krefter får parlamentarisk flertall.

Dersom denne loven vedtas, og det virker som at Jenser'n har tenkt å piske den gjennom, så er det en demokratisk retrett i landet som allerede styres av et INDIREKTE DEMOKRATISK valgsystem. Vi i Norge får faktisk ikke selv bestemme hvem som skal styre i dette landet!

Godt valg folkens. Stem rødgrønnt og støtt ingentingpolitikken og avdemokratiseringen!

Steget tilbake i tiden rundt året 1608

03.feb.2009 @ 10:24
Postet av: Permafrost

I 1933 jublet store deler av det tyske folk for den nasjonalsosalistiske maktovertagelsen. Redselsregimet ble også i det tilfellet innført i små steg til å begynne med...

03.feb.2009 @ 10:46
Postet av: Ebony

HJERNEDØDE POLITIKERE

Norske politikere flisespikker på uvesentlige saker som blasfemi, sexkjøpslov og andre moralsk motiverte lover. Målet er sikkert å rydde gater, avisspalter og nettsider for personer og meninger de ikke liker.
Vien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Ved valget skal jeg sitte hjemme.

Postet av: Karl K.

Utrolig at politikere kan utvise slik dumhet. Ikke rart at politikerforakten når nye høyder. Men, det er folket som har valgt dem. Det burde være en tankevekker foran neste valgomgang!

03.feb.2009 @ 11:02
Postet av: M.T.

"kvalifiserte angrep på trossetninger og livssyn"

Hver gang en eller annen idiot prater religion til meg -som er ateist, skal jeg da anmelde ham?

03.feb.2009 @ 11:24
Postet av: Ja til frihet!

Navarsete forklarte i Tabloid at hun har respekt både for kristendommen og islam. Ok, jeg registrerer at hun har respekt for en religion/ideologi som undertrykker kvinner på det groveste og som i ytterste konsekvens ønsker meg drept (siden jeg er ateist og aldri vil godta å underlegge meg islam).

Jeg, derimot, forbeholder meg retten til å ikke respektere slik ondskap, og til å kritisere den på alle måter. Om enkeltes "religiøse følelser" blir krenket av slik kritikk bryr jeg meg ingenting om. Min respekt kan ikke påtvinges gjennom lovverket!

Å selge unna norske grunnverdier og frihet slik regjeringen nå forsøker er landsforræderi på det groveste, som får Quisling til å fremstå som en kjernekar i forhold!

03.feb.2009 @ 11:32
Postet av: terje

knefall for islam er dette, ikke annet. det er helt tydelig at det er denne religionen som skal særlig beskyttes. med dette vedtaket hadde life of brian blitt forbudt her i landet(slik det ble en periode) alle religioner skal kunne hånes, kritiseres og drites ut hvis noen får lyst til det. det er faktisk det som er ytringsfrihet. det er bare skammelig at den norske regjering legges seg flate for slike krefter, ap burde skamme seg spesielt som lar et lite miniputtparti bestemme en slik lov. nå er vi på linje med iran, syria, saudi-arabia og kina. skammelig!

03.feb.2009 @ 12:04
Postet av: jag

Da oppretter vi en ny muslimsk stat da?
Paa 30 aar er Norge utradert som en kristen stat.
Dette var maalet med Norsk innvandringspolitikk.
Da var det bedre aa beholdt Tyskerne.
Slik kunne vi ihverfall beholdt et noe lunde likt tankesett. Og en lik religon.
Naar kommer den forste muslimske statsministeren i Norge.

03.feb.2009 @ 12:20
Postet av: Gunnar Talleraas

Endelig en AP-politiker som tenker prinsippielt.
Jeg får mer og mer respekt for Torbjørn Jagland.
Det må være pinlig for stortingsrepresentater fra AP som er for ytringsfriheten å måtte stemme mot sin overbevisning på grunn av partipisken.

03.feb.2009 @ 12:40
Postet av: Ernst Thomas

Totalitærstyre er innført i Norge. Det er skremmende hva denne regjeringen gjør. De hestehandler med LO i sentralstyre til AP og naive Lo-Pamper tror på garantier om direktiver som regjeringen innfører på samme tid som medlemmene i LO skriker og sitter på usikkergrunn. Dette er et totalitærstyre som er livsfarlig og det må vekk fra makten i dette landet før de ødelegger alle rammer for vår trygghet og kultur og de vedlikeholder ikke vår nasjonalfølelse og struktur. På samme tid så innlemmer de oss i veldig kostbare avtaler med EU - men aksepterer ikke mat-direktive for billigere mat til folket - nei, dette er alt for dårlig og de får ikke min stemme.

03.feb.2009 @ 12:43
Postet av: Niteberg

Jeg er helt uenig i loven. Men må jo si at det virker som det har klikket for en del tullinger, som begynner å sammeligne det med Tyskland i 30 åra, og andre totalitere stater.

03.feb.2009 @ 14:08
Postet av: per larsen

Har Jens Stoltenberg Konventert til Muslimerene, da er det ikke mange årene før vi har den første Muslimske " Statsminister.

03.feb.2009 @ 15:43
Postet av: Joar

Senterpartiet er så vidt over sperregrensen. Her har dette partiet på egen hånd kneblet det norske folk. Flertallsdiktaturet er ille nok, men dette begynner å nærme seg entallsdiktatur.

03.feb.2009 @ 17:26
Postet av: Alexander

http://www.nytimes.com/2008/07/21/magazine/27wwwl-guestsafire-t.html?_r=1
Otto von Bismarck var ikke den som først sa det.Ellers takk for bra blogg.

03.feb.2009 @ 20:23

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/7280296

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits