Kjøp amerikansk?

Av Are Slettan
- 03.feb.2009 @ 23:30
buy american 400
Får vi se Barack Obama med denne beltespennen?

Hvor mye har Barack Obama lært av 1930-tallet?

Denne uken debatterer Senatet, overhuset i Kongressen, den foreslåtte budsjettpakken på 800-900 milliarder dollar. Det kan bli et veiskille for verdenshandelen.

Det forslaget som forrige uke ble vedtatt  i Representantenes hus inneholder krav om at offentlige investeringsprosjekter bare skal bruke amerikansk stål med mindre det blir 25 prosent dyrere enn import. Dessuten spesifiseres det at tekstilprodukter som kjøpes inn av det offentlige skal være produsert i USA.

I Senatet ligger det forslag om utvidelse av «Buy American»-politikken til andre bransjer. Lobbyistene har gode dager.

Dette skjer mindre enn tre måneder etter at USA var blant deltagerne på G20-toppmøtet hvor man forpliktet seg til ikke å innføre proteksjonistiske tiltak i strid med WTO-reglene.

Protester
Utviklingen i Kongressen har da også ført til forutsigbare protesthyl fra både Asia, Europa og EU. Det legges ikke skjul på at dette vil bli møtt med mottiltak.

- Det vi kan være absolutt sikre på er at hvis det blir vedtatt en lov som forbyr salg eller kjøp av europeiske varer på amerikansk territorium, så er ikke det noe vi kommer til å stå rolig og se på, sier Peter Power, som er talsmann for EUs handelskommisær Catherine Ashton. 

Det er heller ikke sikkert Barack Obamas første utenlandsbesøk som president blir så hyggelig. Det går nemlig til Canada om to uker. 40 prosent av Canadas betydelige stålproduksjon eksporteres til USA, og landet jobber nå hardt for å endre Buy American-klausulene.
 

1930-tallet på nytt?
Det kan se ut som amerikanske politikere er fast bestemt på å gjenta en av de største feilene etter børskrakket i 1929, da man hevet tollsatser og innførte en «Buy American»-lov. Dette førte også da til mottiltak verden over, og verdenshandelen falt kraftig, noe som etter alt å dømme bidrog til å forverre depresjonen på 1930-tallet.


Det tok flere tiår å stable opp et fungerende rammeverk for internasjonal handel etter den proteksjonistiske bølgen på 1930-tallet. 
 

Denne typen beskyttelsestiltak for utvalget næringer forverrer også et av de potensielle problemene med slike tiltakspakker, nemlig at man belønner smisking med politikere og byråkrater fremfor god forretningsdrift.

 

Norge bør protestere
En åpen verdenshandel basert på et anerkjent WTO-regelverk er ekstremt viktig for små land som Norge.

 

En bølge av proteksjonisme vil ramme hele verden, men den vil ramme Norge mye verre enn et stort land som USA eller en handelsblokk som EU. Et lite land kan ikke produsere alt selv. Den norske velferden, og velferdsstaten, er avhengig av at vi kan eksportere for å kunne importere alt som det ikke er hensiktsmessig å lage i et høykostnadsland som Norge.

 

Derfor burde den norske regjeringen bruke det de måtte ha av innflytelse hos USAs nye president.

 

Budskapet bør være tydelig: Det som nå kokes sammen i Kongressen er farlig. Barack Obama må nedlegge veto hvis dette havner på hans bord.

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post


Kommentarer:
Postet av: G

Dette er et veldig viktig tema, som jeg haaper det blir satt mer soekelys paa.

Anti-frihandelsretorikken demokratene brukte under valgkampen synes jeg var bekymringsverdig. La oss haape det kun var tomme loefter..

04.feb.2009 @ 07:22
Postet av: Are Slettan

G: Helt enig. Mange fokuserte på om Obamas valgkampretorikk ville bety en mer proteksjonistisk politikk. Det denne saken viser er at det ikke bare dreier seg om hva Obama står for, men også hva demokratene i Kongressen gjør. Flertallet der er trolig klart mer proteksjonistisk enn Obama, i alle fall i Representantenes hus.
Mvh
Are Slettan

04.feb.2009 @ 13:01
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: a n d r e a

er det virkelig mulig å gå på samme blemma to ganger i løpet av såpass kort tid?? usa bør skjønne at de faktisk har et ansvar ovenfor resten av verden..

04.feb.2009 @ 19:14
URL: http://trudekommode.blogg.no
Postet av: Mamma Mia

Kan på en måte skjønne amerikanerene..de forbruker og resten av verden produserer, for å si det litt (for) enkelt. De velger nå gal løsning, akkurat som skattelette neppe er riktig løsning (fordi staten går med dundrende underskudd hvert eneste år).

Alt i alt er jeg nå MEGET bekymret for amerikansk økonomi. Det er mange som sier at amerikanerene alltid kommer seg på beina igjen, de kommer seg alltid gjennom krisene. Jeg tror nettopp denne mentaliteten, verden over, er det som gjør at vi overser det gigantiske problemet som den vanstyrte amerikanske økonomien er. Så en dag går dollaren gjennom gulvet og ragnarokk er her. Som Karius sier: "Ingen steder gjemme seg, ingen steder å bo".

04.feb.2009 @ 22:24
Postet av: GH

Hva i himmel og hav skal Obama ellers gjøre da. Han vet utmerket godt at hans landsmenn ikke lenger kan tilegne seg (les stjele) rimelige innsatsfaktorer ved bestikkelser av tvilsomme regimer og rå makt. Nå må det betales. Importen må ned. Det beste hadde selvsagt vært å fortelle sine landsmenn at standard og forbruk må ned, mye ned,
først som sist, men er det noen president som tør det da? Tror vi skal la Obama styre sitt USA selv så får vi se.

05.feb.2009 @ 10:49
Postet av: Kåre

Mamma Mia : Det begynner å bli ganske hult å høre på disse dommedagsprofetiene om USA's økonomi og dollaren. Mens dere messer på øker jo dollaren i verdi nesten hver dag.

Greit at de har økonomiske problemer der over, men de er langt værre i mange europeiske land.

06.feb.2009 @ 16:42

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/7287403

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits
Are Slettan - Kjøp amerikansk?

Kjøp amerikansk?

Av Are Slettan
- 03.feb.2009 @ 23:30
buy american 400
Får vi se Barack Obama med denne beltespennen?

Hvor mye har Barack Obama lært av 1930-tallet?

Denne uken debatterer Senatet, overhuset i Kongressen, den foreslåtte budsjettpakken på 800-900 milliarder dollar. Det kan bli et veiskille for verdenshandelen.

Det forslaget som forrige uke ble vedtatt  i Representantenes hus inneholder krav om at offentlige investeringsprosjekter bare skal bruke amerikansk stål med mindre det blir 25 prosent dyrere enn import. Dessuten spesifiseres det at tekstilprodukter som kjøpes inn av det offentlige skal være produsert i USA.

I Senatet ligger det forslag om utvidelse av «Buy American»-politikken til andre bransjer. Lobbyistene har gode dager.

Dette skjer mindre enn tre måneder etter at USA var blant deltagerne på G20-toppmøtet hvor man forpliktet seg til ikke å innføre proteksjonistiske tiltak i strid med WTO-reglene.

Protester
Utviklingen i Kongressen har da også ført til forutsigbare protesthyl fra både Asia, Europa og EU. Det legges ikke skjul på at dette vil bli møtt med mottiltak.

- Det vi kan være absolutt sikre på er at hvis det blir vedtatt en lov som forbyr salg eller kjøp av europeiske varer på amerikansk territorium, så er ikke det noe vi kommer til å stå rolig og se på, sier Peter Power, som er talsmann for EUs handelskommisær Catherine Ashton. 

Det er heller ikke sikkert Barack Obamas første utenlandsbesøk som president blir så hyggelig. Det går nemlig til Canada om to uker. 40 prosent av Canadas betydelige stålproduksjon eksporteres til USA, og landet jobber nå hardt for å endre Buy American-klausulene.
 

1930-tallet på nytt?
Det kan se ut som amerikanske politikere er fast bestemt på å gjenta en av de største feilene etter børskrakket i 1929, da man hevet tollsatser og innførte en «Buy American»-lov. Dette førte også da til mottiltak verden over, og verdenshandelen falt kraftig, noe som etter alt å dømme bidrog til å forverre depresjonen på 1930-tallet.


Det tok flere tiår å stable opp et fungerende rammeverk for internasjonal handel etter den proteksjonistiske bølgen på 1930-tallet. 
 

Denne typen beskyttelsestiltak for utvalget næringer forverrer også et av de potensielle problemene med slike tiltakspakker, nemlig at man belønner smisking med politikere og byråkrater fremfor god forretningsdrift.

 

Norge bør protestere
En åpen verdenshandel basert på et anerkjent WTO-regelverk er ekstremt viktig for små land som Norge.

 

En bølge av proteksjonisme vil ramme hele verden, men den vil ramme Norge mye verre enn et stort land som USA eller en handelsblokk som EU. Et lite land kan ikke produsere alt selv. Den norske velferden, og velferdsstaten, er avhengig av at vi kan eksportere for å kunne importere alt som det ikke er hensiktsmessig å lage i et høykostnadsland som Norge.

 

Derfor burde den norske regjeringen bruke det de måtte ha av innflytelse hos USAs nye president.

 

Budskapet bør være tydelig: Det som nå kokes sammen i Kongressen er farlig. Barack Obama må nedlegge veto hvis dette havner på hans bord.

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post


Kommentarer:
Postet av: G

Dette er et veldig viktig tema, som jeg haaper det blir satt mer soekelys paa.

Anti-frihandelsretorikken demokratene brukte under valgkampen synes jeg var bekymringsverdig. La oss haape det kun var tomme loefter..

04.feb.2009 @ 07:22
Postet av: Are Slettan

G: Helt enig. Mange fokuserte på om Obamas valgkampretorikk ville bety en mer proteksjonistisk politikk. Det denne saken viser er at det ikke bare dreier seg om hva Obama står for, men også hva demokratene i Kongressen gjør. Flertallet der er trolig klart mer proteksjonistisk enn Obama, i alle fall i Representantenes hus.
Mvh
Are Slettan

04.feb.2009 @ 13:01
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: a n d r e a

er det virkelig mulig å gå på samme blemma to ganger i løpet av såpass kort tid?? usa bør skjønne at de faktisk har et ansvar ovenfor resten av verden..

04.feb.2009 @ 19:14
URL: http://trudekommode.blogg.no
Postet av: Mamma Mia

Kan på en måte skjønne amerikanerene..de forbruker og resten av verden produserer, for å si det litt (for) enkelt. De velger nå gal løsning, akkurat som skattelette neppe er riktig løsning (fordi staten går med dundrende underskudd hvert eneste år).

Alt i alt er jeg nå MEGET bekymret for amerikansk økonomi. Det er mange som sier at amerikanerene alltid kommer seg på beina igjen, de kommer seg alltid gjennom krisene. Jeg tror nettopp denne mentaliteten, verden over, er det som gjør at vi overser det gigantiske problemet som den vanstyrte amerikanske økonomien er. Så en dag går dollaren gjennom gulvet og ragnarokk er her. Som Karius sier: "Ingen steder gjemme seg, ingen steder å bo".

04.feb.2009 @ 22:24
Postet av: GH

Hva i himmel og hav skal Obama ellers gjøre da. Han vet utmerket godt at hans landsmenn ikke lenger kan tilegne seg (les stjele) rimelige innsatsfaktorer ved bestikkelser av tvilsomme regimer og rå makt. Nå må det betales. Importen må ned. Det beste hadde selvsagt vært å fortelle sine landsmenn at standard og forbruk må ned, mye ned,
først som sist, men er det noen president som tør det da? Tror vi skal la Obama styre sitt USA selv så får vi se.

05.feb.2009 @ 10:49
Postet av: Kåre

Mamma Mia : Det begynner å bli ganske hult å høre på disse dommedagsprofetiene om USA's økonomi og dollaren. Mens dere messer på øker jo dollaren i verdi nesten hver dag.

Greit at de har økonomiske problemer der over, men de er langt værre i mange europeiske land.

06.feb.2009 @ 16:42

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/7287403

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits