En god banknyhet

Av Are Slettan
- 31.mar.2009 @ 05:03
johnny anderson
Johnny Anderson og Skandiabanken kutter fondsgebyrer. (Foto: Skandiabanken)

Ekstra, ekstra! Bank med positiv nyhet!

Skandiabanken har som første aktør i Norge kuttet ut kjøpsgebyrer på alle verdipapirfond som selges gjennom banken. Salgskostnadene er allerede borte. Dette gjelder fond fra en rekke ulike forvaltningsselskaper, men Odin og East Capital har så langt sagt nei.

- Tiden var moden. Jeg vil oppfordre andre fondsformidlere til å følge oss i dette - dette er avgifter som belastes kundene som vi mener ikke kan forsvares på sikt, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til E24.

Positivt
I en tid da innovasjon i finansbransjen i stor grad frembringer assosiasjoner til Lehman Brothers, Terra, AIG og Bernie Madoff, er det viktig å huske hvor mye positivt som er kommet fra bransjen de siste par tiårene.

Først og fremst har konkurranse og ny teknologi gjort at gode finansprodukter er blitt mye billigere og enklere tilgjengelig. De laveste lånerentene og de høyeste innskuddsrentene er praktisk talt på samme nivå. De daglige bankgjøremålene foregår enkelt via nettbank. Aksjer og børsnoterte fond kan handles svært billig via nettmeglere. Indeksfond gjør at småsparere kan investere i aksjer eller andre verdipapirer med ekstremt lave årlige forvaltningskostnader.

Og nå kan du altså kjøpe fond gratis. Det er all grunn til å hilse dette velkommen.

I det lange løp
Men samtidig er det verdt å peke på at småinvestorer flest ikke handler aksjefondsandeler aktivt. De sitter normalt på dem lenge, og da blir de årlige forvaltningskostnadene vesentlig viktigere enn kjøpshonorarer.

Og her er det store forskjeller. Noen fond tar 0,1-0,3 prosent i året, andre 2-3 prosent. De første er passive fond, som bare speiler en fastsatt indeks, en kurv, med verdipapirer. De siste er fond som gjør egne analyser og tar aktive valg.

Problemet er at de aktive fondene jevnt over ikke forsvarer de høye kostnadene. Noen gjør det, men i snitt kommer man bedre ut med billige indeksfond.

Gratis fondskjøp er vel verdt å ta med seg, men for en langsiktig investor er det primært de årlige kostnadene som er avgjørende.

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av:

Men hva med aksjetraderen deres? Har ikke vært mye godt nytt med den. Du er rimelig heldig hvis den fungerer en dag i strekk...

31.mar.2009 @ 08:03
Postet av: Permafrost

Skandiabanken er bra på veldig mange måter, men jeg tror ikke Skandiabanken tilbyr indeksfond.

31.mar.2009 @ 08:25
Postet av: Kriss

Å tilby indeksfond, ville være altruisme for Skandiabanken som tar en cut av forvaltningshonoraret.

31.mar.2009 @ 12:41
Postet av: Anne Marit

Enig med Are. Game over for iMarkedet.no?

31.mar.2009 @ 13:31
URL: http://www.SCANDIBANK.com
Postet av: Are Slettan

Permafrost/Kriss:

Her er en interessant oversikt over prisingen av de norske fondene Skandiabanken tilbyr, inkludert hvilken godtgjørelse banken får i hvert tilfelle: http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/Fond/Markedsplass.aspx

Som Kriss påpeker er det nok vanskelig å drive denne distribusjonmodellen for rene indeksfond, men det er likevel stor spennvidde. Når det gjelder aksjefondene til Skandiabanken, varierer årlig forvaltningshonorar fra 0,5% til 2,5% + suksesshonorar. Skandiabankens "cut" varierer fra 0,25 til 1,13%.

Tallene gjelder aksjefond. Rentefondene er billigere, slik de normalt er.

Mvh
Are Slettan

31.mar.2009 @ 14:59
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Permafrost

Her er et indeksfond som selges av alle verdipapirforetak, også Skandiabanken: https://www.dnbnor.no/om_oss/enheter/dnbnor_kapitalforvaltning/fond/dnbnor_obx.html

Handles som en aksje.

31.mar.2009 @ 19:17
Postet av: Are Slettan

Permafrost:

Jeg er helt enig i at børsnoterte fond av denne typen er et bra tilbud. Men det skal jo for ordens skyld nevnes at her blir ikke kjøp og salg gratis lenger, heller ikke hos Skandiabanken. Siden fondet, som du nevner, handles som en aksje, må du jo betale kurtasje. Men så lenge du kjøper for såpass beløp at minstekurtasjen ikke spiser for mye, er slike fond en god idé.

Mvh
Are Slettan

31.mar.2009 @ 20:59
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Permafrost

Ingenting er gratis, spesielt innenfor bank og finans. Indeksfond som handes som aksjer egner seg nok ikke for månedlig sparing, og odd-lot-problematikk kommer i værste fall på toppen.

01.apr.2009 @ 00:48
Postet av: meg

Hvor finner jeg en oversikt over indeksfond som egner seg for månedlig sparing for en vanlig norsk lønnsmottaker? Tips?

02.apr.2009 @ 11:00
Postet av: Per

Idiotisk. Det hadde vært mye bedre med kjøpsgebyrer men i stedet ha lavere forvaltningsgebyr. Når folk hopper ut og inn koster det fondene ganske mye, både i arbeid og ved at de blir tvunget til å kjøpe og selge aksjer til ufordelaktige priser. Hadde det ikke vært for de høye forvaltningsavgiftene de tar hadde jeg støttet EC og ODIN her.

02.apr.2009 @ 11:34
Postet av: Kriss

Til "meg": de beste fondene for måndelig sparing i Norge tilbys av KLP.

Morningstar gjorde nettopp en kvalitativ analyse av fondet KLP AksjeNorge Indeks II:
http://lt.morningstar.com/t92wz0sj7c/snapshotresearchpdf/default.aspx?id=F000002489&LanguageId=nb-NO&CurrencyId=NOK

Til permafrost: Det ligger et "skjult" tegnings-og innløsningsgebyr i ETFer i form av bid/ask-spreaden. (Forskjellen mellom "kjøper" og "selger") Denne er mellom 5 og 10 øre, med kurs kr 20,- vil det si 0,25% til 0,5% i både tegnings- og innsløningsgebyr, i tillegg kommer selvfølgelig kurtasje.

02.apr.2009 @ 19:12
Postet av: stolsvik

Det er på tide. Bare få ned forvaltningshonorarene MASSIVT også nå, så er det jo mulig å benytte dem istedet for ETF'er.

Når de fleste fondene mer eller mindre eksakt følger en eller annen indeks, så blir det jo tullete å betale i dyre dommer for fond. Hvis de tar 2% av pengene dine i forvaltning, så må jo fondet i utgangspunktet gå 1.5% eller mer bedre enn vanlige ETF'er.

Det har vært flere interessante artikler, samt en "special report", i The Economist om dette - og det koker ned til at a) historie rundt ett fond ikke forteller veldig mye om framtiden, og b) det er umulig for en forvalter å _kontinuerlig_ slå en indeks - med mindre han har en pakt med djevelen elns (Ihvertfall viser all historie igjen dette!). Det er dermed meningsløst å satse på "den gode historien" til en gitt forvalter, og det er generelt VESENTLIG smartere å heller velge seg ut en profil ift. diverse indekser - og så kjøpe disse indeksene temmelig direkte vha. ETFer.

Så: Bli MYE billigere, eller bare DØ, fondsforvaltere!

14.apr.2009 @ 20:55
URL: http://stolsvik.net
Postet av: stolsvik

.. og btw, med ETFer så kan man jo selge og kjøpe på sekundet, mens det med fond gjerne tar flere dager før salget er gjort (for Skandiabanken er det f.eks. sluttkursen for dagen etter at man har lagt inn ordren som blir kursen, selv om man legger inn ordren på morgenen - og pengene er gjerne ikke tilgjengelig før noen dager etter det igjen (dette gjelder også for bytter)). I tillegg er det jo kurs kun en gang om dagen, mens ETFer er kontinuerlig oppdatert.

14.apr.2009 @ 21:41
URL: http://stolsvik.net

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8175764

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits
Are Slettan - En god banknyhet

En god banknyhet

Av Are Slettan
- 31.mar.2009 @ 05:03
johnny anderson
Johnny Anderson og Skandiabanken kutter fondsgebyrer. (Foto: Skandiabanken)

Ekstra, ekstra! Bank med positiv nyhet!

Skandiabanken har som første aktør i Norge kuttet ut kjøpsgebyrer på alle verdipapirfond som selges gjennom banken. Salgskostnadene er allerede borte. Dette gjelder fond fra en rekke ulike forvaltningsselskaper, men Odin og East Capital har så langt sagt nei.

- Tiden var moden. Jeg vil oppfordre andre fondsformidlere til å følge oss i dette - dette er avgifter som belastes kundene som vi mener ikke kan forsvares på sikt, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til E24.

Positivt
I en tid da innovasjon i finansbransjen i stor grad frembringer assosiasjoner til Lehman Brothers, Terra, AIG og Bernie Madoff, er det viktig å huske hvor mye positivt som er kommet fra bransjen de siste par tiårene.

Først og fremst har konkurranse og ny teknologi gjort at gode finansprodukter er blitt mye billigere og enklere tilgjengelig. De laveste lånerentene og de høyeste innskuddsrentene er praktisk talt på samme nivå. De daglige bankgjøremålene foregår enkelt via nettbank. Aksjer og børsnoterte fond kan handles svært billig via nettmeglere. Indeksfond gjør at småsparere kan investere i aksjer eller andre verdipapirer med ekstremt lave årlige forvaltningskostnader.

Og nå kan du altså kjøpe fond gratis. Det er all grunn til å hilse dette velkommen.

I det lange løp
Men samtidig er det verdt å peke på at småinvestorer flest ikke handler aksjefondsandeler aktivt. De sitter normalt på dem lenge, og da blir de årlige forvaltningskostnadene vesentlig viktigere enn kjøpshonorarer.

Og her er det store forskjeller. Noen fond tar 0,1-0,3 prosent i året, andre 2-3 prosent. De første er passive fond, som bare speiler en fastsatt indeks, en kurv, med verdipapirer. De siste er fond som gjør egne analyser og tar aktive valg.

Problemet er at de aktive fondene jevnt over ikke forsvarer de høye kostnadene. Noen gjør det, men i snitt kommer man bedre ut med billige indeksfond.

Gratis fondskjøp er vel verdt å ta med seg, men for en langsiktig investor er det primært de årlige kostnadene som er avgjørende.

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av:

Men hva med aksjetraderen deres? Har ikke vært mye godt nytt med den. Du er rimelig heldig hvis den fungerer en dag i strekk...

31.mar.2009 @ 08:03
Postet av: Permafrost

Skandiabanken er bra på veldig mange måter, men jeg tror ikke Skandiabanken tilbyr indeksfond.

31.mar.2009 @ 08:25
Postet av: Kriss

Å tilby indeksfond, ville være altruisme for Skandiabanken som tar en cut av forvaltningshonoraret.

31.mar.2009 @ 12:41
Postet av: Anne Marit

Enig med Are. Game over for iMarkedet.no?

31.mar.2009 @ 13:31
URL: http://www.SCANDIBANK.com
Postet av: Are Slettan

Permafrost/Kriss:

Her er en interessant oversikt over prisingen av de norske fondene Skandiabanken tilbyr, inkludert hvilken godtgjørelse banken får i hvert tilfelle: http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/Fond/Markedsplass.aspx

Som Kriss påpeker er det nok vanskelig å drive denne distribusjonmodellen for rene indeksfond, men det er likevel stor spennvidde. Når det gjelder aksjefondene til Skandiabanken, varierer årlig forvaltningshonorar fra 0,5% til 2,5% + suksesshonorar. Skandiabankens "cut" varierer fra 0,25 til 1,13%.

Tallene gjelder aksjefond. Rentefondene er billigere, slik de normalt er.

Mvh
Are Slettan

31.mar.2009 @ 14:59
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Permafrost

Her er et indeksfond som selges av alle verdipapirforetak, også Skandiabanken: https://www.dnbnor.no/om_oss/enheter/dnbnor_kapitalforvaltning/fond/dnbnor_obx.html

Handles som en aksje.

31.mar.2009 @ 19:17
Postet av: Are Slettan

Permafrost:

Jeg er helt enig i at børsnoterte fond av denne typen er et bra tilbud. Men det skal jo for ordens skyld nevnes at her blir ikke kjøp og salg gratis lenger, heller ikke hos Skandiabanken. Siden fondet, som du nevner, handles som en aksje, må du jo betale kurtasje. Men så lenge du kjøper for såpass beløp at minstekurtasjen ikke spiser for mye, er slike fond en god idé.

Mvh
Are Slettan

31.mar.2009 @ 20:59
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Permafrost

Ingenting er gratis, spesielt innenfor bank og finans. Indeksfond som handes som aksjer egner seg nok ikke for månedlig sparing, og odd-lot-problematikk kommer i værste fall på toppen.

01.apr.2009 @ 00:48
Postet av: meg

Hvor finner jeg en oversikt over indeksfond som egner seg for månedlig sparing for en vanlig norsk lønnsmottaker? Tips?

02.apr.2009 @ 11:00
Postet av: Per

Idiotisk. Det hadde vært mye bedre med kjøpsgebyrer men i stedet ha lavere forvaltningsgebyr. Når folk hopper ut og inn koster det fondene ganske mye, både i arbeid og ved at de blir tvunget til å kjøpe og selge aksjer til ufordelaktige priser. Hadde det ikke vært for de høye forvaltningsavgiftene de tar hadde jeg støttet EC og ODIN her.

02.apr.2009 @ 11:34
Postet av: Kriss

Til "meg": de beste fondene for måndelig sparing i Norge tilbys av KLP.

Morningstar gjorde nettopp en kvalitativ analyse av fondet KLP AksjeNorge Indeks II:
http://lt.morningstar.com/t92wz0sj7c/snapshotresearchpdf/default.aspx?id=F000002489&LanguageId=nb-NO&CurrencyId=NOK

Til permafrost: Det ligger et "skjult" tegnings-og innløsningsgebyr i ETFer i form av bid/ask-spreaden. (Forskjellen mellom "kjøper" og "selger") Denne er mellom 5 og 10 øre, med kurs kr 20,- vil det si 0,25% til 0,5% i både tegnings- og innsløningsgebyr, i tillegg kommer selvfølgelig kurtasje.

02.apr.2009 @ 19:12
Postet av: stolsvik

Det er på tide. Bare få ned forvaltningshonorarene MASSIVT også nå, så er det jo mulig å benytte dem istedet for ETF'er.

Når de fleste fondene mer eller mindre eksakt følger en eller annen indeks, så blir det jo tullete å betale i dyre dommer for fond. Hvis de tar 2% av pengene dine i forvaltning, så må jo fondet i utgangspunktet gå 1.5% eller mer bedre enn vanlige ETF'er.

Det har vært flere interessante artikler, samt en "special report", i The Economist om dette - og det koker ned til at a) historie rundt ett fond ikke forteller veldig mye om framtiden, og b) det er umulig for en forvalter å _kontinuerlig_ slå en indeks - med mindre han har en pakt med djevelen elns (Ihvertfall viser all historie igjen dette!). Det er dermed meningsløst å satse på "den gode historien" til en gitt forvalter, og det er generelt VESENTLIG smartere å heller velge seg ut en profil ift. diverse indekser - og så kjøpe disse indeksene temmelig direkte vha. ETFer.

Så: Bli MYE billigere, eller bare DØ, fondsforvaltere!

14.apr.2009 @ 20:55
URL: http://stolsvik.net
Postet av: stolsvik

.. og btw, med ETFer så kan man jo selge og kjøpe på sekundet, mens det med fond gjerne tar flere dager før salget er gjort (for Skandiabanken er det f.eks. sluttkursen for dagen etter at man har lagt inn ordren som blir kursen, selv om man legger inn ordren på morgenen - og pengene er gjerne ikke tilgjengelig før noen dager etter det igjen (dette gjelder også for bytter)). I tillegg er det jo kurs kun en gang om dagen, mens ETFer er kontinuerlig oppdatert.

14.apr.2009 @ 21:41
URL: http://stolsvik.net

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8175764

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits
Are Slettan - En god banknyhet

En god banknyhet

Av Are Slettan
- 31.mar.2009 @ 05:03
johnny anderson
Johnny Anderson og Skandiabanken kutter fondsgebyrer. (Foto: Skandiabanken)

Ekstra, ekstra! Bank med positiv nyhet!

Skandiabanken har som første aktør i Norge kuttet ut kjøpsgebyrer på alle verdipapirfond som selges gjennom banken. Salgskostnadene er allerede borte. Dette gjelder fond fra en rekke ulike forvaltningsselskaper, men Odin og East Capital har så langt sagt nei.

- Tiden var moden. Jeg vil oppfordre andre fondsformidlere til å følge oss i dette - dette er avgifter som belastes kundene som vi mener ikke kan forsvares på sikt, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til E24.

Positivt
I en tid da innovasjon i finansbransjen i stor grad frembringer assosiasjoner til Lehman Brothers, Terra, AIG og Bernie Madoff, er det viktig å huske hvor mye positivt som er kommet fra bransjen de siste par tiårene.

Først og fremst har konkurranse og ny teknologi gjort at gode finansprodukter er blitt mye billigere og enklere tilgjengelig. De laveste lånerentene og de høyeste innskuddsrentene er praktisk talt på samme nivå. De daglige bankgjøremålene foregår enkelt via nettbank. Aksjer og børsnoterte fond kan handles svært billig via nettmeglere. Indeksfond gjør at småsparere kan investere i aksjer eller andre verdipapirer med ekstremt lave årlige forvaltningskostnader.

Og nå kan du altså kjøpe fond gratis. Det er all grunn til å hilse dette velkommen.

I det lange løp
Men samtidig er det verdt å peke på at småinvestorer flest ikke handler aksjefondsandeler aktivt. De sitter normalt på dem lenge, og da blir de årlige forvaltningskostnadene vesentlig viktigere enn kjøpshonorarer.

Og her er det store forskjeller. Noen fond tar 0,1-0,3 prosent i året, andre 2-3 prosent. De første er passive fond, som bare speiler en fastsatt indeks, en kurv, med verdipapirer. De siste er fond som gjør egne analyser og tar aktive valg.

Problemet er at de aktive fondene jevnt over ikke forsvarer de høye kostnadene. Noen gjør det, men i snitt kommer man bedre ut med billige indeksfond.

Gratis fondskjøp er vel verdt å ta med seg, men for en langsiktig investor er det primært de årlige kostnadene som er avgjørende.

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av:

Men hva med aksjetraderen deres? Har ikke vært mye godt nytt med den. Du er rimelig heldig hvis den fungerer en dag i strekk...

31.mar.2009 @ 08:03
Postet av: Permafrost

Skandiabanken er bra på veldig mange måter, men jeg tror ikke Skandiabanken tilbyr indeksfond.

31.mar.2009 @ 08:25
Postet av: Kriss

Å tilby indeksfond, ville være altruisme for Skandiabanken som tar en cut av forvaltningshonoraret.

31.mar.2009 @ 12:41
Postet av: Anne Marit

Enig med Are. Game over for iMarkedet.no?

31.mar.2009 @ 13:31
URL: http://www.SCANDIBANK.com
Postet av: Are Slettan

Permafrost/Kriss:

Her er en interessant oversikt over prisingen av de norske fondene Skandiabanken tilbyr, inkludert hvilken godtgjørelse banken får i hvert tilfelle: http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/Fond/Markedsplass.aspx

Som Kriss påpeker er det nok vanskelig å drive denne distribusjonmodellen for rene indeksfond, men det er likevel stor spennvidde. Når det gjelder aksjefondene til Skandiabanken, varierer årlig forvaltningshonorar fra 0,5% til 2,5% + suksesshonorar. Skandiabankens "cut" varierer fra 0,25 til 1,13%.

Tallene gjelder aksjefond. Rentefondene er billigere, slik de normalt er.

Mvh
Are Slettan

31.mar.2009 @ 14:59
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Permafrost

Her er et indeksfond som selges av alle verdipapirforetak, også Skandiabanken: https://www.dnbnor.no/om_oss/enheter/dnbnor_kapitalforvaltning/fond/dnbnor_obx.html

Handles som en aksje.

31.mar.2009 @ 19:17
Postet av: Are Slettan

Permafrost:

Jeg er helt enig i at børsnoterte fond av denne typen er et bra tilbud. Men det skal jo for ordens skyld nevnes at her blir ikke kjøp og salg gratis lenger, heller ikke hos Skandiabanken. Siden fondet, som du nevner, handles som en aksje, må du jo betale kurtasje. Men så lenge du kjøper for såpass beløp at minstekurtasjen ikke spiser for mye, er slike fond en god idé.

Mvh
Are Slettan

31.mar.2009 @ 20:59
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Permafrost

Ingenting er gratis, spesielt innenfor bank og finans. Indeksfond som handes som aksjer egner seg nok ikke for månedlig sparing, og odd-lot-problematikk kommer i værste fall på toppen.

01.apr.2009 @ 00:48
Postet av: meg

Hvor finner jeg en oversikt over indeksfond som egner seg for månedlig sparing for en vanlig norsk lønnsmottaker? Tips?

02.apr.2009 @ 11:00
Postet av: Per

Idiotisk. Det hadde vært mye bedre med kjøpsgebyrer men i stedet ha lavere forvaltningsgebyr. Når folk hopper ut og inn koster det fondene ganske mye, både i arbeid og ved at de blir tvunget til å kjøpe og selge aksjer til ufordelaktige priser. Hadde det ikke vært for de høye forvaltningsavgiftene de tar hadde jeg støttet EC og ODIN her.

02.apr.2009 @ 11:34
Postet av: Kriss

Til "meg": de beste fondene for måndelig sparing i Norge tilbys av KLP.

Morningstar gjorde nettopp en kvalitativ analyse av fondet KLP AksjeNorge Indeks II:
http://lt.morningstar.com/t92wz0sj7c/snapshotresearchpdf/default.aspx?id=F000002489&LanguageId=nb-NO&CurrencyId=NOK

Til permafrost: Det ligger et "skjult" tegnings-og innløsningsgebyr i ETFer i form av bid/ask-spreaden. (Forskjellen mellom "kjøper" og "selger") Denne er mellom 5 og 10 øre, med kurs kr 20,- vil det si 0,25% til 0,5% i både tegnings- og innsløningsgebyr, i tillegg kommer selvfølgelig kurtasje.

02.apr.2009 @ 19:12
Postet av: stolsvik

Det er på tide. Bare få ned forvaltningshonorarene MASSIVT også nå, så er det jo mulig å benytte dem istedet for ETF'er.

Når de fleste fondene mer eller mindre eksakt følger en eller annen indeks, så blir det jo tullete å betale i dyre dommer for fond. Hvis de tar 2% av pengene dine i forvaltning, så må jo fondet i utgangspunktet gå 1.5% eller mer bedre enn vanlige ETF'er.

Det har vært flere interessante artikler, samt en "special report", i The Economist om dette - og det koker ned til at a) historie rundt ett fond ikke forteller veldig mye om framtiden, og b) det er umulig for en forvalter å _kontinuerlig_ slå en indeks - med mindre han har en pakt med djevelen elns (Ihvertfall viser all historie igjen dette!). Det er dermed meningsløst å satse på "den gode historien" til en gitt forvalter, og det er generelt VESENTLIG smartere å heller velge seg ut en profil ift. diverse indekser - og så kjøpe disse indeksene temmelig direkte vha. ETFer.

Så: Bli MYE billigere, eller bare DØ, fondsforvaltere!

14.apr.2009 @ 20:55
URL: http://stolsvik.net
Postet av: stolsvik

.. og btw, med ETFer så kan man jo selge og kjøpe på sekundet, mens det med fond gjerne tar flere dager før salget er gjort (for Skandiabanken er det f.eks. sluttkursen for dagen etter at man har lagt inn ordren som blir kursen, selv om man legger inn ordren på morgenen - og pengene er gjerne ikke tilgjengelig før noen dager etter det igjen (dette gjelder også for bytter)). I tillegg er det jo kurs kun en gang om dagen, mens ETFer er kontinuerlig oppdatert.

14.apr.2009 @ 21:41
URL: http://stolsvik.net

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8175764

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits