Stoltenbergs ryddemani

Av Are Slettan
- 14.apr.2009 @ 05:13
stoltenberg rkke
Jens Stoltenberg vil ha ryddesjau i forholdet til Kjell Inge Røkke. (Foto: Scanpix)

Vil rydde i Aker-saken, men hva om han ikke finner noe?

Jens Stoltenberg kom mandag tilbake fra påskeferie til den betente Aker-saken. Statsministeren ble intervjuet av flere medier og besvarte de fleste spørsmål med varianter av ett svar:

- Det viktigste er at det nå blir ryddet opp i denne saken.

Ja vel, det må ryddes. Spørsmålet er om man finner noe interessant under oppryddingen.

Regjeringen har satt i gang to advokatfirmaer og ett meglerhus for å vurdere de juridiske og finansielle sidene av milliardsalgene fra Aker ASA til Aker Solutions.

Neppe åpenbar sak
Man finner neppe klare juridiske blemmer eller åpenbar feilprising av virksomhetene som ble solgt. Da er det uklart hva slags opprydding Stoltenberg snakker om.

Juridisk sett mener Stoltenberg at saken skulle vært behandlet av en generalforsamling i Aker Solutions ASA, ikke bare i et datterselskap.. Kanskje det, men juridisk er dette trolig diskutabelt. Det ble brukt tung advokatkompetanse på forhånd, og åpenbare juridiske brølere er neppe begått. Også fra Røkke-siden jobber man nå med en redegjørelse.

Regjeringens sak svekkes trolig ytterligere hvis Aker Solutions lar være å gjennomføre det annonserte låneopptaket i forbindelse med kjøpene, noe ledelsen nå antyder. Dette låneopptaket var et hovedpoeng for regjeringens juridiske rådgivere, som har hevdet at dette burde vært en generalforsamlingssak.

Når det gjelder de finansielle sidene, finnes det ingen fasitpris, og her er det trolig enda vanskeligere å fastslå at Aker Solutions har betalt for mye eller tatt på seg for mye risiko.

Juridisk gjørmebryting
Det kan meget vel vise seg at Røkke & Co. har holdt seg såpass langt unna juridiske og finansielle grensesteiner at staten i beste fall kan vinne frem med en langdryg og usikker rettsprosess.

Det er slett ikke uvanlig at tvister mellom aksjonærer ender i retten. Det er en del av næringslivet.

Men i dette tilfellet vil det bli juridisk gjørmebryting i full offentlighet. En slik prosess vil trolig gi kritikerne av begge parter rett:

Røkkes kritikere vil få bekreftet at han er en rå og kynisk raider som bruker advokater som leiesoldater for å få det som han vil i forhold til minoritetsaksjonærer.

Regjeringens kritikere vil få bekreftet at den har satt seg i en håpløs situasjon som minoritetsaksjonær sammen med Røkke i Aker Holding, samt at oppfølgingen av milliardinvesteringen han vært fomlete og tilfeldig.

Røkkes image som sosialdemokratisk industribygger vil ligge i ruiner. Det samme vil regjeringens aktive eierpolitikk.

Nedsiden ved en slik langvarig kamp er enorm for begge parter, presset for å finne en løsning tilsvarende stort. 

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av: Karsten

Jeg tror heller ikke at denne saken har en objektiv entydig løsning. Antagelig er det argumenter som kan brukes av begge parter for egnet subjektivt svar. Det er imidlertid underlig at denne saken i det hele tatt har fått denne dimensjonen, hensyntatt til det som skjedde før 1. april. Noen har ikke gjort hjemmeleksen sin i prosessen, uavhengig av det juridisk korrekte. Føler noen seg lurt? For staten dreier dette seg jo ikke "om mere enn" ca 12 % av 1,4 milliarder! Aker Holding AS eier ikke mere enn 40 % av Aker Solutions ASA, og i Aker Holding AS eier staten 30%. Aker ASA eier 60 %. Og når adm. dir. i Aker Solutions AS mener dette er en god avtale for selskapet kan man jo spørre hvorfor staten mener det er en dårlig avtale. Dette er politikk på høyeste eller laveste plan, det er bare å velge, men saken er ikke lenger økonomisk styrt, men politisk styrt. Det er valg til høsten, og saken må nå først og fremst ses i dette lys.

14.apr.2009 @ 07:33
Postet av: Jan Johansen

Denne saken avdekker bare det vi vet fra før, nemlig at Røkke og Aker har litt for tette bånd opp mot det politiske toppnivået i AP. Jens Stoltenberg fremstår nærmest som en løpergutt for Røkke...

14.apr.2009 @ 09:05
Postet av: Mikael

Til Karsten.
Dette dreier seg IKKE bare om 12% av 1,4 mrd. Rent økonomisk drier transaksjonen seg nå også om fremtidige betalingsforpliktelser på 4 mrd, påfølgende verdifall på aksjene som staten allerede eier samt prinsippet om staten skal bruke penger på å gjøre Røkke rikere eller om staten skal bruke penger på skoler, barnehager, sykehus osv.

14.apr.2009 @ 11:17
Postet av: Roald Bentzen

Ja, dette blir en spennende valgkampsak. Røkke kan jo gamble på at Stoltenberg er over alle hauger fra høsten av, så da er det bare å stå på og heller ta et kopp kaffe med sin sosialdemokratiske mor; sorry mam! Riktig utnyttet av oponionen kan det vise seg at verktøykassa er stjålet!
Det viktige nå er å få en klarhet i hvorvidt våre skattekroner som disse rødgrønne, grønne amatørene er rotet helt bort eller om noe kan reddes.

14.apr.2009 @ 11:37
Postet av: Knut

Han kan gamble så mye han vil. Saken vil forsvinne etter hvert, men de eventuelle nye regjeringingene vil helt klart følge opp saken. De er enda mere kritiske til Røkke enn den nåværende regjeringen.

14.apr.2009 @ 12:32
Postet av: Jan

Ikke glem at ny-sosialdemokratene i FrP støttet AP'ene!

14.apr.2009 @ 12:46
Postet av: FiloSofus

Vi får vel se det samme som vi har sett før, når bikkja har kokt lenge nok, så forsvinner interessen, og alt er som før. Og landets bladsmørere må finne seg en ny sak (bikkje) å koke suppe på, for å få lesertallene opp. Sånn er det bare. :-)

14.apr.2009 @ 13:40
Postet av: Mojo

Det verste utfallet av denne saken, så vidt jeg kan se, er at Ap klarer å ta på seg offerrollen, noe som fører til faktisk enda høyere oppsluttning. Folk er jo dumme og følger stortsett ikke med, med mindre det handler om hijab eller barnehager. Så at de faktisk vinner på denne saken er ekstremt realistisk.

14.apr.2009 @ 14:31
Postet av: Are Slettan

FiloSofus:
Jeg synes det er feil å bagatellisere denne saken. Vi "bladsmørere" skriver om mye fjas, men dette er etter min mening en svært viktig prinsippsak. Det handler om hvordan staten forvalter sin enorme finansformue, om rollefordeing og ryddighet mellom staten og næringslivsaktører, om behandling av minoritetsaksjonærer, osv.

Dette kan godt være årets viktigste næringslivssak i Norge.

Mvh
Are Slettan

14.apr.2009 @ 14:36
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Kristian

Enig med Mojo, men næringsministeren brukte mer enn en uke på å ta til motmæle, dette må da arbeiderpartivelgerne som har strømmet til fra Høyre de siste par årene ha fått med seg. Klarer ikke Høyre (eller Venstre) å ta velgere fra FRP og AP på denne saken blir Slettan nødt blogge at Erna Solberg kan stille som ordførerkandidat i Bergen i 2011.

Hijab og blasfemi var uinteressante saker som pressen brydde seg om, men de fleste er i stand til å se at dette er avskyelig korrupsjon.

For øvrig, fem måneder igjen, Godt Blått valg!

14.apr.2009 @ 17:10
Postet av: RJ

Røkke er bare hva han er, en aktiv eier med store interesser for at fremtiden skal blomstre for ALLE sine selskaper. At Staten med AP-folkene ikke klarer å skjønne dette er ganske utrolig... men nå er jo ikke Politikk styrt etter noen som helst fornuft så er jo sånnsett ikke så veldig rart at de mener dette er en dårlig avtale.

Røkke ser økonomien og den delen på et lengre sikt. Staten ser bare politikken og for politikken er ethvert tap i øyeblikket (spesielt i valgkampår) i ethvert selskap uheldig. De ser sjeldent lengre enn til neste valgår... dessverre :(

14.apr.2009 @ 18:46

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8421551

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits
Are Slettan - Stoltenbergs ryddemani

Stoltenbergs ryddemani

Av Are Slettan
- 14.apr.2009 @ 05:13
stoltenberg rkke
Jens Stoltenberg vil ha ryddesjau i forholdet til Kjell Inge Røkke. (Foto: Scanpix)

Vil rydde i Aker-saken, men hva om han ikke finner noe?

Jens Stoltenberg kom mandag tilbake fra påskeferie til den betente Aker-saken. Statsministeren ble intervjuet av flere medier og besvarte de fleste spørsmål med varianter av ett svar:

- Det viktigste er at det nå blir ryddet opp i denne saken.

Ja vel, det må ryddes. Spørsmålet er om man finner noe interessant under oppryddingen.

Regjeringen har satt i gang to advokatfirmaer og ett meglerhus for å vurdere de juridiske og finansielle sidene av milliardsalgene fra Aker ASA til Aker Solutions.

Neppe åpenbar sak
Man finner neppe klare juridiske blemmer eller åpenbar feilprising av virksomhetene som ble solgt. Da er det uklart hva slags opprydding Stoltenberg snakker om.

Juridisk sett mener Stoltenberg at saken skulle vært behandlet av en generalforsamling i Aker Solutions ASA, ikke bare i et datterselskap.. Kanskje det, men juridisk er dette trolig diskutabelt. Det ble brukt tung advokatkompetanse på forhånd, og åpenbare juridiske brølere er neppe begått. Også fra Røkke-siden jobber man nå med en redegjørelse.

Regjeringens sak svekkes trolig ytterligere hvis Aker Solutions lar være å gjennomføre det annonserte låneopptaket i forbindelse med kjøpene, noe ledelsen nå antyder. Dette låneopptaket var et hovedpoeng for regjeringens juridiske rådgivere, som har hevdet at dette burde vært en generalforsamlingssak.

Når det gjelder de finansielle sidene, finnes det ingen fasitpris, og her er det trolig enda vanskeligere å fastslå at Aker Solutions har betalt for mye eller tatt på seg for mye risiko.

Juridisk gjørmebryting
Det kan meget vel vise seg at Røkke & Co. har holdt seg såpass langt unna juridiske og finansielle grensesteiner at staten i beste fall kan vinne frem med en langdryg og usikker rettsprosess.

Det er slett ikke uvanlig at tvister mellom aksjonærer ender i retten. Det er en del av næringslivet.

Men i dette tilfellet vil det bli juridisk gjørmebryting i full offentlighet. En slik prosess vil trolig gi kritikerne av begge parter rett:

Røkkes kritikere vil få bekreftet at han er en rå og kynisk raider som bruker advokater som leiesoldater for å få det som han vil i forhold til minoritetsaksjonærer.

Regjeringens kritikere vil få bekreftet at den har satt seg i en håpløs situasjon som minoritetsaksjonær sammen med Røkke i Aker Holding, samt at oppfølgingen av milliardinvesteringen han vært fomlete og tilfeldig.

Røkkes image som sosialdemokratisk industribygger vil ligge i ruiner. Det samme vil regjeringens aktive eierpolitikk.

Nedsiden ved en slik langvarig kamp er enorm for begge parter, presset for å finne en løsning tilsvarende stort. 

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av: Karsten

Jeg tror heller ikke at denne saken har en objektiv entydig løsning. Antagelig er det argumenter som kan brukes av begge parter for egnet subjektivt svar. Det er imidlertid underlig at denne saken i det hele tatt har fått denne dimensjonen, hensyntatt til det som skjedde før 1. april. Noen har ikke gjort hjemmeleksen sin i prosessen, uavhengig av det juridisk korrekte. Føler noen seg lurt? For staten dreier dette seg jo ikke "om mere enn" ca 12 % av 1,4 milliarder! Aker Holding AS eier ikke mere enn 40 % av Aker Solutions ASA, og i Aker Holding AS eier staten 30%. Aker ASA eier 60 %. Og når adm. dir. i Aker Solutions AS mener dette er en god avtale for selskapet kan man jo spørre hvorfor staten mener det er en dårlig avtale. Dette er politikk på høyeste eller laveste plan, det er bare å velge, men saken er ikke lenger økonomisk styrt, men politisk styrt. Det er valg til høsten, og saken må nå først og fremst ses i dette lys.

14.apr.2009 @ 07:33
Postet av: Jan Johansen

Denne saken avdekker bare det vi vet fra før, nemlig at Røkke og Aker har litt for tette bånd opp mot det politiske toppnivået i AP. Jens Stoltenberg fremstår nærmest som en løpergutt for Røkke...

14.apr.2009 @ 09:05
Postet av: Mikael

Til Karsten.
Dette dreier seg IKKE bare om 12% av 1,4 mrd. Rent økonomisk drier transaksjonen seg nå også om fremtidige betalingsforpliktelser på 4 mrd, påfølgende verdifall på aksjene som staten allerede eier samt prinsippet om staten skal bruke penger på å gjøre Røkke rikere eller om staten skal bruke penger på skoler, barnehager, sykehus osv.

14.apr.2009 @ 11:17
Postet av: Roald Bentzen

Ja, dette blir en spennende valgkampsak. Røkke kan jo gamble på at Stoltenberg er over alle hauger fra høsten av, så da er det bare å stå på og heller ta et kopp kaffe med sin sosialdemokratiske mor; sorry mam! Riktig utnyttet av oponionen kan det vise seg at verktøykassa er stjålet!
Det viktige nå er å få en klarhet i hvorvidt våre skattekroner som disse rødgrønne, grønne amatørene er rotet helt bort eller om noe kan reddes.

14.apr.2009 @ 11:37
Postet av: Knut

Han kan gamble så mye han vil. Saken vil forsvinne etter hvert, men de eventuelle nye regjeringingene vil helt klart følge opp saken. De er enda mere kritiske til Røkke enn den nåværende regjeringen.

14.apr.2009 @ 12:32
Postet av: Jan

Ikke glem at ny-sosialdemokratene i FrP støttet AP'ene!

14.apr.2009 @ 12:46
Postet av: FiloSofus

Vi får vel se det samme som vi har sett før, når bikkja har kokt lenge nok, så forsvinner interessen, og alt er som før. Og landets bladsmørere må finne seg en ny sak (bikkje) å koke suppe på, for å få lesertallene opp. Sånn er det bare. :-)

14.apr.2009 @ 13:40
Postet av: Mojo

Det verste utfallet av denne saken, så vidt jeg kan se, er at Ap klarer å ta på seg offerrollen, noe som fører til faktisk enda høyere oppsluttning. Folk er jo dumme og følger stortsett ikke med, med mindre det handler om hijab eller barnehager. Så at de faktisk vinner på denne saken er ekstremt realistisk.

14.apr.2009 @ 14:31
Postet av: Are Slettan

FiloSofus:
Jeg synes det er feil å bagatellisere denne saken. Vi "bladsmørere" skriver om mye fjas, men dette er etter min mening en svært viktig prinsippsak. Det handler om hvordan staten forvalter sin enorme finansformue, om rollefordeing og ryddighet mellom staten og næringslivsaktører, om behandling av minoritetsaksjonærer, osv.

Dette kan godt være årets viktigste næringslivssak i Norge.

Mvh
Are Slettan

14.apr.2009 @ 14:36
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Kristian

Enig med Mojo, men næringsministeren brukte mer enn en uke på å ta til motmæle, dette må da arbeiderpartivelgerne som har strømmet til fra Høyre de siste par årene ha fått med seg. Klarer ikke Høyre (eller Venstre) å ta velgere fra FRP og AP på denne saken blir Slettan nødt blogge at Erna Solberg kan stille som ordførerkandidat i Bergen i 2011.

Hijab og blasfemi var uinteressante saker som pressen brydde seg om, men de fleste er i stand til å se at dette er avskyelig korrupsjon.

For øvrig, fem måneder igjen, Godt Blått valg!

14.apr.2009 @ 17:10
Postet av: RJ

Røkke er bare hva han er, en aktiv eier med store interesser for at fremtiden skal blomstre for ALLE sine selskaper. At Staten med AP-folkene ikke klarer å skjønne dette er ganske utrolig... men nå er jo ikke Politikk styrt etter noen som helst fornuft så er jo sånnsett ikke så veldig rart at de mener dette er en dårlig avtale.

Røkke ser økonomien og den delen på et lengre sikt. Staten ser bare politikken og for politikken er ethvert tap i øyeblikket (spesielt i valgkampår) i ethvert selskap uheldig. De ser sjeldent lengre enn til neste valgår... dessverre :(

14.apr.2009 @ 18:46

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8421551

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits
Are Slettan - Stoltenbergs ryddemani

Stoltenbergs ryddemani

Av Are Slettan
- 14.apr.2009 @ 05:13
stoltenberg rkke
Jens Stoltenberg vil ha ryddesjau i forholdet til Kjell Inge Røkke. (Foto: Scanpix)

Vil rydde i Aker-saken, men hva om han ikke finner noe?

Jens Stoltenberg kom mandag tilbake fra påskeferie til den betente Aker-saken. Statsministeren ble intervjuet av flere medier og besvarte de fleste spørsmål med varianter av ett svar:

- Det viktigste er at det nå blir ryddet opp i denne saken.

Ja vel, det må ryddes. Spørsmålet er om man finner noe interessant under oppryddingen.

Regjeringen har satt i gang to advokatfirmaer og ett meglerhus for å vurdere de juridiske og finansielle sidene av milliardsalgene fra Aker ASA til Aker Solutions.

Neppe åpenbar sak
Man finner neppe klare juridiske blemmer eller åpenbar feilprising av virksomhetene som ble solgt. Da er det uklart hva slags opprydding Stoltenberg snakker om.

Juridisk sett mener Stoltenberg at saken skulle vært behandlet av en generalforsamling i Aker Solutions ASA, ikke bare i et datterselskap.. Kanskje det, men juridisk er dette trolig diskutabelt. Det ble brukt tung advokatkompetanse på forhånd, og åpenbare juridiske brølere er neppe begått. Også fra Røkke-siden jobber man nå med en redegjørelse.

Regjeringens sak svekkes trolig ytterligere hvis Aker Solutions lar være å gjennomføre det annonserte låneopptaket i forbindelse med kjøpene, noe ledelsen nå antyder. Dette låneopptaket var et hovedpoeng for regjeringens juridiske rådgivere, som har hevdet at dette burde vært en generalforsamlingssak.

Når det gjelder de finansielle sidene, finnes det ingen fasitpris, og her er det trolig enda vanskeligere å fastslå at Aker Solutions har betalt for mye eller tatt på seg for mye risiko.

Juridisk gjørmebryting
Det kan meget vel vise seg at Røkke & Co. har holdt seg såpass langt unna juridiske og finansielle grensesteiner at staten i beste fall kan vinne frem med en langdryg og usikker rettsprosess.

Det er slett ikke uvanlig at tvister mellom aksjonærer ender i retten. Det er en del av næringslivet.

Men i dette tilfellet vil det bli juridisk gjørmebryting i full offentlighet. En slik prosess vil trolig gi kritikerne av begge parter rett:

Røkkes kritikere vil få bekreftet at han er en rå og kynisk raider som bruker advokater som leiesoldater for å få det som han vil i forhold til minoritetsaksjonærer.

Regjeringens kritikere vil få bekreftet at den har satt seg i en håpløs situasjon som minoritetsaksjonær sammen med Røkke i Aker Holding, samt at oppfølgingen av milliardinvesteringen han vært fomlete og tilfeldig.

Røkkes image som sosialdemokratisk industribygger vil ligge i ruiner. Det samme vil regjeringens aktive eierpolitikk.

Nedsiden ved en slik langvarig kamp er enorm for begge parter, presset for å finne en løsning tilsvarende stort. 

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post

Kommentarer:
Postet av: Karsten

Jeg tror heller ikke at denne saken har en objektiv entydig løsning. Antagelig er det argumenter som kan brukes av begge parter for egnet subjektivt svar. Det er imidlertid underlig at denne saken i det hele tatt har fått denne dimensjonen, hensyntatt til det som skjedde før 1. april. Noen har ikke gjort hjemmeleksen sin i prosessen, uavhengig av det juridisk korrekte. Føler noen seg lurt? For staten dreier dette seg jo ikke "om mere enn" ca 12 % av 1,4 milliarder! Aker Holding AS eier ikke mere enn 40 % av Aker Solutions ASA, og i Aker Holding AS eier staten 30%. Aker ASA eier 60 %. Og når adm. dir. i Aker Solutions AS mener dette er en god avtale for selskapet kan man jo spørre hvorfor staten mener det er en dårlig avtale. Dette er politikk på høyeste eller laveste plan, det er bare å velge, men saken er ikke lenger økonomisk styrt, men politisk styrt. Det er valg til høsten, og saken må nå først og fremst ses i dette lys.

14.apr.2009 @ 07:33
Postet av: Jan Johansen

Denne saken avdekker bare det vi vet fra før, nemlig at Røkke og Aker har litt for tette bånd opp mot det politiske toppnivået i AP. Jens Stoltenberg fremstår nærmest som en løpergutt for Røkke...

14.apr.2009 @ 09:05
Postet av: Mikael

Til Karsten.
Dette dreier seg IKKE bare om 12% av 1,4 mrd. Rent økonomisk drier transaksjonen seg nå også om fremtidige betalingsforpliktelser på 4 mrd, påfølgende verdifall på aksjene som staten allerede eier samt prinsippet om staten skal bruke penger på å gjøre Røkke rikere eller om staten skal bruke penger på skoler, barnehager, sykehus osv.

14.apr.2009 @ 11:17
Postet av: Roald Bentzen

Ja, dette blir en spennende valgkampsak. Røkke kan jo gamble på at Stoltenberg er over alle hauger fra høsten av, så da er det bare å stå på og heller ta et kopp kaffe med sin sosialdemokratiske mor; sorry mam! Riktig utnyttet av oponionen kan det vise seg at verktøykassa er stjålet!
Det viktige nå er å få en klarhet i hvorvidt våre skattekroner som disse rødgrønne, grønne amatørene er rotet helt bort eller om noe kan reddes.

14.apr.2009 @ 11:37
Postet av: Knut

Han kan gamble så mye han vil. Saken vil forsvinne etter hvert, men de eventuelle nye regjeringingene vil helt klart følge opp saken. De er enda mere kritiske til Røkke enn den nåværende regjeringen.

14.apr.2009 @ 12:32
Postet av: Jan

Ikke glem at ny-sosialdemokratene i FrP støttet AP'ene!

14.apr.2009 @ 12:46
Postet av: FiloSofus

Vi får vel se det samme som vi har sett før, når bikkja har kokt lenge nok, så forsvinner interessen, og alt er som før. Og landets bladsmørere må finne seg en ny sak (bikkje) å koke suppe på, for å få lesertallene opp. Sånn er det bare. :-)

14.apr.2009 @ 13:40
Postet av: Mojo

Det verste utfallet av denne saken, så vidt jeg kan se, er at Ap klarer å ta på seg offerrollen, noe som fører til faktisk enda høyere oppsluttning. Folk er jo dumme og følger stortsett ikke med, med mindre det handler om hijab eller barnehager. Så at de faktisk vinner på denne saken er ekstremt realistisk.

14.apr.2009 @ 14:31
Postet av: Are Slettan

FiloSofus:
Jeg synes det er feil å bagatellisere denne saken. Vi "bladsmørere" skriver om mye fjas, men dette er etter min mening en svært viktig prinsippsak. Det handler om hvordan staten forvalter sin enorme finansformue, om rollefordeing og ryddighet mellom staten og næringslivsaktører, om behandling av minoritetsaksjonærer, osv.

Dette kan godt være årets viktigste næringslivssak i Norge.

Mvh
Are Slettan

14.apr.2009 @ 14:36
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Kristian

Enig med Mojo, men næringsministeren brukte mer enn en uke på å ta til motmæle, dette må da arbeiderpartivelgerne som har strømmet til fra Høyre de siste par årene ha fått med seg. Klarer ikke Høyre (eller Venstre) å ta velgere fra FRP og AP på denne saken blir Slettan nødt blogge at Erna Solberg kan stille som ordførerkandidat i Bergen i 2011.

Hijab og blasfemi var uinteressante saker som pressen brydde seg om, men de fleste er i stand til å se at dette er avskyelig korrupsjon.

For øvrig, fem måneder igjen, Godt Blått valg!

14.apr.2009 @ 17:10
Postet av: RJ

Røkke er bare hva han er, en aktiv eier med store interesser for at fremtiden skal blomstre for ALLE sine selskaper. At Staten med AP-folkene ikke klarer å skjønne dette er ganske utrolig... men nå er jo ikke Politikk styrt etter noen som helst fornuft så er jo sånnsett ikke så veldig rart at de mener dette er en dårlig avtale.

Røkke ser økonomien og den delen på et lengre sikt. Staten ser bare politikken og for politikken er ethvert tap i øyeblikket (spesielt i valgkampår) i ethvert selskap uheldig. De ser sjeldent lengre enn til neste valgår... dessverre :(

14.apr.2009 @ 18:46

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8421551

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits