Journalister skyr Frp

Av Are Slettan
- 07.mai.2009 @ 17:50

jensen 400
Foto: Scanpix

Er det et problem? I så fall, for hvem?

Denne nyheten er vel mer i klassen «hund bet mann» enn «mann bet hund» - altså slett ingen nyhet - men igjen er det fastslått at norske journalister ikke liker Fremskrittspartiet.

NTB gjengir en undersøkelse foretatt av journalisters holdninger fra 1999 til 2009:

Hvis journalistene fikk bestemme, ville Ap, SV og Rødt hatt 120 av 169 representanter på Stortinget i dag. Frp ville ikke fått en eneste representant. Slik var det også for ti år siden.

Nesten halve Stortinget, 78 representanter, ville kommet fra Arbeiderpartiet mens SV ville fått 33 og Rødt ni representanter.

Det er lett å blåse seg opp over dette, i alle fall hvis ens politiske sympati ligger hos Frp. Eller hos KrF og Sp, som heller ikke ville kommet inn.

Problem for hvem?
Jeg er enig i at dette er problematisk, men samtidig tror jeg ikke man skal overdrive problemet. Frp er tross alt landets nest største parti, med en oppslutning nær 30 prosent. Det virker ikke som journalistenes Frp-avsmak i nevneverdig grad slår gjennom hos publikum.

Men om det ikke er noe stort problem for Frp, kan det godt være en hemsko for mediene. I Fremskrittspartiet er man dyktige til å få med seg hva som rører seg blant folk flest. Det burde mediene også være. I så måte kan den manglende Frp-oppslutningen blant journalistene tyde på en blindsone.

For mediene, som ynder å fremstille seg som vaktbikkjer som gneldrer mot makta, må det også være tankevekkende at en så stor andel av journalistene støtter det desidert mektigste partiet i Norge, Arbeiderpartiet.

Bør noe gjøres?
Bør så noe gjøres med den skjeve politiske profilen hos journalistene?

Tja, bortsett fra i NRK jobber jo de fleste journalister i private bedrifter som konkurrerer i et fritt marked. Dermed er det nærliggende å si at det får være opp til Frp-sympatisørene å støtte opp om eller etablere medier de liker. I dagens nettalder er mulighetene større enn noen sinne.

Når får vi Norges svar på Fox News? Eller Drudge Report på internett?

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post
Følg meg på Twitter


Kommentarer:
Postet av: TG

Helt fritt er vel mediamarkedet ikke. Pressestøtten tilgodeser systematisk venstreorienterte organer. Dermed blir det vanskelig å starte nye maktkritiske nettaviser.
Og det er nok noe av poenget med pressestøtten.

Det demokratisk uheldige ved situasjonen vil som vanlig vise seg i valgkampen. Det er ikke tilfeldig hvilke saker media vil slippe til, og hvilke som vil bli fortiet.

07.mai.2009 @ 18:45
Postet av: Are Slettan

TG: En god innvending. Jeg burde skrevet "noenlunde fritt".

Jeg mener også at pressestøtten burde avskaffes. I et tidligere liv var jeg redaktør i Finansavisen. Her er en beskrivelse av Finansavisens Kafka-prosess for å få pressestøtte: http://www.journalisten.no/story/2280

Jeg er ikke et sekund i tvil om at den saken hadde ideologiske overtoner.

Likevel: Det er mulig å starte nye medier, og min påstand er at det er lettere nå enn før.

Mvh
Are Slettan

07.mai.2009 @ 19:34
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Per

Are Salomonsen,

Om det ikke var for at USA, i en stakket stund, kom seg vekk fra slike som deg i forrige århundre hadde folk i 2009 plukket poteter med hest og plog, og dødd i 30-40 årsaldren.

det moderne mennesket er 30000 år, og det kunne like gjerne sprunget etter elg med spyd i 30000 år til. Det er ingen naturlov som sier at vi etter 30000 år skal ha de teknologiske oppfinnelsene vi i dag nyter godt av. Det er det helt spesielle grunner til. Den grunnen heter å tolerere at folk må få være FRED.

FRED for menneskehjernen er som vann er for fiskehjeller.

Behovet ditt for å betegne kapitalister som svin bunner rett og slett i å sjule hvor det virkelig svinet befinner seg.

07.mai.2009 @ 20:07
Postet av: Praktiker

Et godt eksempel på medias venstrevridning var når Frp tok opp forholdene i Rosengård i Malmø. Da var media nesten samstemte i kritikken av Frp sitt syn, og det ble trekt fram eksempel som skulle motbevise hva Frp la fram.

Nå har det i det siste kommet mye fram i svenske medier om som faktisk gir Frp en god del rett. Hva skriver så norske medier om dette? Så og si ingen ting! Hadde Frp hatt flere sympatisører blant norske journalister så tror jeg neppe dette hadde blitt forbigått i stillhet .

Dette bare som ett enkelt eksempel.

07.mai.2009 @ 20:27
Postet av: are salomonsen

problemet er at frp aldri vil komme til makten. dette har jo ikke slettan tatt med i ligningen sin. hva skal man med et demokrati der røde medier styrer stortinget og ikke slipper norges nest største parti til makten. slettan som uskrevet profilerer seg på den borgerlige siden nevner ikke det heller. slettan fremstår mer og mer som et bein uten kjøtt, bare skinn.

07.mai.2009 @ 20:29
Postet av: are salomonsen

ikke uventet at høyre ikke er nevnt i dette innlegget til slettan.

07.mai.2009 @ 20:42
Postet av: T.Li

Det har vært utført undersøkelser på dette tidligere og således representerer dette overhodet intet nytt. Journalistenes politiske ståsted er rot godt inn på venstresiden. For å finne de få som faktisk serverer objektiv journalistikk finner en kun i Finansavisen,Dagens Næringsliv og tildels Aftenposten. De såkalt politisk nøytrale aviser er gjennomsyret av sosialisisk populisme.

07.mai.2009 @ 20:47
Postet av: are salomonsen

per: jeg har vel aldri vert kjent for og kalle kapitalister for svin, men jeg er kjent for og kalle sosialister for svin. hvilken are salomonsen som har skrevet inn den komentaren du her komenterer vet ikke jeg, da må det være en navnebror, eller en som ikke liker mine komentarer der jeg forteller det jeg mener om sosialister. jeg har tipset slettan om min dobbeltgjenger.

07.mai.2009 @ 20:59
Postet av: Trond

Du må snu på det og heller se markedspotensiale for å skrive Frp-vennlige artikler ;-)

Jeg tviler imidlertid på om jeg vil anbefale deg å benytte deg av den gyldne og sikkert fristende muligheten. Om det er flere som meg her, så leser jeg dine artikler fordi du skriver godt, har en annerledes og intellektuell tilnærming og er kunnskapsrik, spesielt hva angår økonomi og norsk + amerikansk samfunnsliv. Når du beveger deg over i innvandringsdebatter, Midt-østen spørsmål, og andre klassiske Frp-temaer, synes jeg oppriktig at du taper deg litt (sikkert fordi jeg ofte er uenig med deg) men også fordi jeg mener stoffet/poengene blir for billige og retorikken svekkes. Du får ha meg unnskyldt om jeg foregriper en partitilhørighet her, men om din sympati eller tilhørighet ikke er hos Frp, så synes jeg disse artiklene bærer noe preg av en slik tilhørighet. Og for all del, det er greit, men jeg som leser foretrekker å lese det som ikke er farget av egen personlig overbevisning på enten religiøst eller politisk nivå.

Og for å gjenta rosen: Du er glimrende på det økonomiske, fersk omtale av begivenhetene "over there" og "back here", i disse spennende krisetider er du er unikum sammenlignet med alt det resirkulerte og ikke gjennomtenkte oppgulpet man får servert.

07.mai.2009 @ 21:03
Postet av: Roald Bentzen

Hvor er det Are Salomonsen henter sine kunnskaper? ...og erfaringer?
Det Slettan tar opp her er et stort samfunnsproblem. Jeg leser en del internasjonale nettaviser daglig, men har ikke lykkes å finne en så markant politisk slagside som hos de norske "papiravhengige" avisene. Vi må kunne forvente en langt større etterrettelighet fra våre journalister når vi så til de grader er med på å fylle deres lønnskonto. En av årsakene til at Frp får så lite journalist-oppmerksomhet skyldes nok at Frp er klar på at de vil avvikle pressestøtten. Det er da heller ikke noen mening i at vi som bor i verdens rikeste land ikke har råd til å betale for den avis vi ønsker å lese. Nei, dette er korrupsjon helt på høyde med den vi kjenner fra Secilia!

07.mai.2009 @ 21:22
Postet av: are salomonsen

roald bentzen: vil anta at du her mener are slettan.

07.mai.2009 @ 22:07
Postet av: brumlebass

MEMO var skreddersydd høyresiden og fremmedfryktere og absolutt ingen kjøpte produktet.

For å si det med Ulf Erik: det folket ikke vil ha det fortjener ikke å leve.

Slikt er jo vi på venstresiden helt uenige i.

Derfor en ganske morsom debatt, dette.

07.mai.2009 @ 22:07
URL: http://frpkoden.blogspot.com
Postet av: Freddy Svendsen

Helt klart at norske journalister vil ha en Sosialistisk/Kommunistisk/Stalinistisk holdning som den norske befolkningen ikke kan være bekjent av!

Det er tross alt norske journalister det er noe galt med og ikke den norske befolkningen!

Norske journalister blir sett sett på som Kommunister internasjonalt og har ikke tillitt hverken nasjonalt eller internasjonalt!

Takk internett for at vi får belyst sannheten i samfunnet og avslører norske journalisters løgner!

07.mai.2009 @ 22:12
Postet av: Maryjane

Jeg er enig i at dette ikke er en nyhet og ikke overraskende. Undersøkelser har vel også vist at folk med høyere utdanning (som en del journalister nok har) ligger mer til venstre enn andre grupper. Om det er mer kunnskap og utdanning som fører til at politikken til venstre virker mer fornuftig, eller om de holdningene lå der før utdanningsvalg (eller var det et valg, kanskje sosialt betinget?) ble tatt kan vel kanskje diskuteres...

07.mai.2009 @ 22:18
URL: http://helvetesjaevladritt.wordpress.com
Postet av: are salomonsen

virker som fremmedfrykt forbindes med høyresiden. hitler var nasjonal sosialist, og sosialister er ikke bra. høyresiden i norsk politikk har ikke mer fremmedfrykt enn sosialistene. 1 til 2 år gamle frp saker blir automatisk ap saker. har saken tapt fremmedfrykt på de 1 til 2 årene? neida.

07.mai.2009 @ 22:41
Postet av: Geir Bårdsvik

Det er selvfølgelig pressestøtten som er medvirkende til denne vridningen. Det norske "systemet" er fullt av velgere/rikssynsere som enten er

a) offentlig ansatte
b) ansatt i bedrift som er deleid av staten
c) lever av staten på andre måter les støtteordninger som pressestøtten

Vanlige skattebetalere som ikke faller inn under en av disse 3 blir det færre og færre av. Helt i tråd med maktelitens ønsker. Kjøpt og betalt.

07.mai.2009 @ 23:40
Postet av: Ole

Jeg skulle likt å se en liknende undersøkelse for embetsverket...

08.mai.2009 @ 00:02
Postet av: Are Slettan

Geir Bårdsvik:

Jeg er altså også motstander av pressestøtten.

Likevel tror jeg ikke dette er hele forklaringen på venstredeiningen blant journalister. Man finner det samme fenomenet i andre land, for eksempel i USA, hvor de som jobber i mediene også er mer venstreorienterte enn snittet i befolkningen, men hvor man ikke har pressestøtte.

Mvh
Are Slettan

08.mai.2009 @ 00:06
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Lrak-Kirneh

Historien lærer oss at historien lærer oss ingenting. Politikk er bare korrupsjon satt i system. Dette systemet fyrer de "fargede" journalistene opp under.

Mediene er erkjent å være en "statsmakt" Så hva er egentlig nytt? Verden er blind og vil bedraes. Sirkus gies til folket. Folket svelger det serverte og overlater tankeprosessen til dem som serverer dem meningene sine på trykk.

De siste dagers medieshow om det trykte ord er et lite, - men synlig eksempel. Nøytral rapportering? Tja, - kanskje dødsstatistikken. Ingen overlever, - untatt kanskje de fra venstresiden.

De tror det er Vår Herre de har innledet dialog med, - og vet ikke at det kanskje er hans motstander de forhandler med.

På den annen side, - har de forresten bestemt seg for å avsette begge parter. Det gjenstår å se om de lykkes. Mange før dem har prøvd. Uten hell.

08.mai.2009 @ 00:41
Postet av: Mamma Mia

At FRP med 25-30% av folket bak seg ikke har mulighet til å komme i regjering er et av våre største demokratiske problem.

Konsekvent blir 25-30% av befolkningen som sier seg enig med FRP disset i alle medier og av alle forståsegpåere og av alle politiske motstandere. Jeg tror dette i lengden ikke er spesielt sunt.

Det beste ville være nå om Høyre samarbeidet forpliktende med FRP og fikk dannet regjering. Da ville nok FRP-oppslutning sunket til et mer "akseptablet" nivå - se bare på SV etter de kom i regjering.

Hilsen en som aldri har stemt FRP.

08.mai.2009 @ 01:22
Postet av: Tjolle Bang

Det viser bare hva en stor del av folket har forstått for lenge siden. For å være såkalt opplyst og utdannet er en i virkeligheten indorktinert og dressert kommunist. DET er grunnen til at journalister har den holdningen. Derfor regner jeg det som er god dag hver gang jeg hører at en norsk journalist (slemt uttrykk følger : kommunisthore) er havnet på likhuset. Den norske pressen er rød. Grunnen er at kommunistene har fått oppdra barna våre med sin politiske vinkling. At barna skal i barnehage er en ting. At de er kommet i en situasjon der de utsettes for rød propaganda fra spedbarnsalder til ferdig utdannet er en annen. Dete ikke rart at kommunistregjeringen satte full fart på for å stoppe flest mulig privatskoler med det samme de fikk makten. Dette var skole som hadde fått godkjenning. De er livredde for at folket skal få en balansert utdannelse. Lære å tenke selvstendig. Det er nemlig det de hevder at de gir barna. Noe som ikke er annet en forbannet løgn. Bli kvitt dem samme på hvilken måte.

08.mai.2009 @ 07:40
Postet av: Roald Bentzen

Til Are Salomonsen:
Når jeg sier Are Salomonsen så mener jeg selvsagt Are Salomonsen! Slikt lærte jeg allerede i folkeskolen.

08.mai.2009 @ 08:26
Postet av: Kristian

Hei Are,

jeg fulgte linken din til artikkelen på journalisten.no, og jeg må si det var meget interessant lesning. Skremmende at en slik forskjellsbehandling kan finne sted. Kan du skrive noen ord om hvordan utviklingen ble videre i den nevnte saken?

08.mai.2009 @ 08:57
Postet av: Harald Vatne

Samanlikna med folket, er pressa i Norge sterkt venstrevridd. Ein av grunnane kan vera at sosialistane medvite vel journalistyrket for å påverka oponionen. Truleg hadde Frp hatt enno større oppslutnad om mediedekninga ikkje hadde vore så einsidig negativ. På den andre sida kan systematisk motarbeiding av Frp til slutt slå tilbake, ved at mange avfeier all kritikk av Frp som sosialistpropaganda og vrangvilje.

08.mai.2009 @ 09:46
Postet av: vest

Inntil journalister slutter å mobbe FRP, vil jeg stemme FRP. Det er god moral å støtte dem som mobbes. Jeg er en godt utdannet avisleser, og kjenner flere andre godt utdannede og irriterte avislesere som tenker på samme måten. Journalistene ødelegger sitt eget rykte ved å være misjonærer for egne meninger, og ikke reportere. Dere er stort sett røde misjonærer hele bunten. Jeg kjøper kun Finansavisen og DN. Aftenposten og BT en sjelden gang. Håper de andre går konk snarest. Det ville ikke være noe tap for Norge.

08.mai.2009 @ 11:37
Postet av: Paul

Mamma Mia:
Hvordan er det et demokratisk problem at FRP ikke kommer i regjering med 25-30% av setene i stortinget? Demokrati er flertallstyre, dvs makt oppnås gjennom flertallsregjering eller en mindretallsregjering som har støtte i stortinget. Er noen her inne som har fjerne ideer om at de andre partiene på stortinget har en slags plikt til å støtte FRP. Alle partier inkludert FRP gjør det de kan for å få mest mulig gjennomslag for SINE velgeres saker. Så hvis FRP ikke får et rent flertall er de tvunget til å samarbeide med andre. Ettersom FRPs politikk ligger flere lysår til høyre for sentrum i det norske politiske landskapet er FRPs eneste sjanse at FRP og Høyre får flertall alene.

Forresten intet mysterium at journalister ikke stemmer FRP, eller andre med høyere utdanning for den saks skyld. Filosofi, historie, statistikk, logikk m.m. kurerer de fleste.

08.mai.2009 @ 16:33
Postet av: Bjørnstjerne

For å kunne studere til Journalist stilles høye krav til utdanning, for å kunne jobbe i oppegående media(mao ikke tv2) kreves ett visst intellekt...allerede her har Frp,erne forlengst falt av lasset...

08.mai.2009 @ 22:44
Postet av: Terje

For å starte og drive egen forretning, bygge den opp og bidra til skatteinntekter kreves det enda mer intellekt. Og pågangsmot og villighet til å ta sjanser og motvilje mot å snylte på skattebetalernes penger. Her har venstresidens tilhengere falt av lasset, de vil ha trygge jobber av pappa stat eller jobber som er subsidiert av pappa stat. Pappa stat som graver dypt i lommene til ærlige arbeidsfolk med skit under negla og som journalister og andre halvkommunister forakter og fnyser av: "De har jo ikke sånn utdanning som jeg..."

09.mai.2009 @ 23:18
Postet av: Ano Nym

Det er skremmende å se hvor mange paranoide mennesker med opplagte sympatier på høyresiden det eksisterer, iallefall blant de som kommenterer artiklene her (og problemet er "paranoide", ikke "høyre-siden"). Hvis så store deler av befolkningen som det gis uttrykk for her føler seg undertrykket av vårt "kommunistiske regime", så burde det være fullt mulig å dra i gang et par aviser eller tv-kanaler for å støtte deres syn. Det er neppe de fattigste i samfunnet som står høyest på barrikadene for "sin egen lykkes smed"-tankegangen, så sympatisørene burde ha råd til å betale det det koster. Det ville de uansett måtte gjøre om pressestøtten forsvant.

Så hva er grunnen til at det ikke skjer? Hvorfor er ikke høyrevridde mennesker interessert i å drive med journalistikk? Hvis du mener det er viktig å ha en FrP-sympatiserende avis/tv-kanal/journalist, hvorfor gjør du ikke noe med det selv? Du kan ikke forvente at journalister som stemmer SV eller AP skal begynne å tale din sak. Som Slettan sier er mulighetene større enn noensinne.

10.mai.2009 @ 16:16
Postet av: Chr

Det er typisk at når lederen av norsk journalistølag har utspill om mangfold i media så er det mangelen på kvinnelige redaktører som er den viktige saken - ikke det faktum at en stor gruppe er marginalisert fra hele den journalistiske virksomhet. viser den latterlige dobbeltmoralen hos NJ.

Dessuten hva med NRk og de som mottar pressestøtte - hvor der det politiske mangfoldet hvis de ikke kan fremføre et politisk mangfold????

har du hørt om en programleder på NRk som støtter Frp?

Har du følet at noen på P3 er sympatiske innstilt overfor frP?

Strup alle overføringer hvis ikke mangfoldet som de etterlyser i private bedriftsstyrer, kommer frem i den for demokratiet sett, mye viktigere 4. statsmakt!

11.mai.2009 @ 12:13
Postet av: Petter3

Problemet er vel ikke at Frp vokser tross ensidig dekning. Problemet er vel heller at Ap beskyttes og forsvares for alt de gjør galt.
Hadde Ap fått samme dekning som Frp hadde AP vært under 20 %

Det er et demokratisk problem

11.mai.2009 @ 12:27
Postet av: Blåmann

Det er for jævlig at hele høyresiden i Norsk politikk skal bli støtt ut av disse statsstøttede komunistene. Kan ikke høyresiden samarbeide om en egen borgerlig avis, og annsette journalister som forplikter seg til å være 100% lojale mot de borgerlige verdier.

11.mai.2009 @ 13:22
Postet av: Roald Bentzen

Alt dette løser seg selv den dagen pressestøtten forsvinner - Da overtar markedskreftene og "prostitusjonen" forsvinner. Det blir et skred av nedleggelse av useriøse "klipp_og_lim" aviser, og noen få står igjen med ryggrad. Kanskje blir det råd til en Utenriksredaksjon også. Prostitusjon for å løpe sosialistenes ærender mister da mening og media blir mere politisk nøytral og vi får et renere samfunn.
Overskuddet av journalister har jeg ikke problemer med da norsk industri mangler arbeidskraft konstant. Med den høye utdannelsen som Bjørnstjerne (se ovenfor) påpeker går nok det veldig bra!

11.mai.2009 @ 14:27
Postet av: Blåmann

Men Roald B. Du må være enig i at disse sosialistene er veldig dyktige som klarer å parkere alle journalister med borgerlige sympatier. Og en ting til, mangel på arbeidskraft kommer ikke til å være norsk industri`s største problem de neste årere.

11.mai.2009 @ 15:11
Postet av: Roald Bentzen

Blåmann:
Det er ikke slik det virker - Journalistene er kjøpt og betalt av staten. Det heter Prostitusjon. Ingen borgelig regjering/parti har hatt guds nok til å røre ved dette av frykt for å få hele den norske presse mot seg. Det er farlig det! Dette er mafiametoder kjent fra Al Capones tid.
Ad industriarbeidsplasser: Brems innvandringen litt så blir det plass for mange journalister i industrien.

11.mai.2009 @ 21:56
Postet av: eik

Tror dette skyldes at journalister i alminnelighet er godt orienterte i samfunnsdebatten og ikke går med på Frp`s enkle forklaringer på kompliserte saker. Frp er flinke til fremme saker, men ikke så flinke på å følge opp. Dette gjør at andre partier slår politisk mynt på mange av deres saker. De andre partiene får mer "kjøtt på beina" og dermed får saken eller tema en bedre troverdighet for folk flest.

12.mai.2009 @ 15:56

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/8828173

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits