Klovner i Kongo

Av Are Slettan - 28.aug.2009 @ 04:36

moland 400
Det er lett å tenke seg hvordan dette bildet virker i Kongo. (Foto: Scanpix)

Saken mot de to surrehuene i Kongo kan bli en knallhard nøtt for Norge.

Selv om man, som enkelte eksperter påpeker, skal ta høyde for at norske journalister ikke forstår alle nyansene i saken mot Tjostolv Moland og Joshua French, er én ting ganske klart:

Rettssaken er en farse.

En pressefotograf fra Drammens Tidende som blir fremstilt som militær leder for de to. Ideen om at kong Harald bør komme på banen siden de to har vært i Garden. Enorme erstatningskrav, også fra de andre som var med i bilen og som har utpekt Moland og French. Og til sist det angivelige kravet om at Norge skal betale 3.000 milliarder kroner i erstatning til Kongo.

Men komikken i retten bør ikke overskygge at selve saken er både tragisk og alvorlig. Og den reiser igjen spørsmålet om hvor dum det skal være lov å være - og samtidig stole på full ryggdekning fra norske myndigheter.

Og om aktoratet fremstår som klovner, er ikke inntrykket av de to nordmennene så mye bedre.

Idioter på tur
Ikke vet jeg hva de to drev med i Afrika generelt og i Kongo på dette spesielle tidspunktet, men å reise på guttetur i Kongo, med våpen samt ID-kort fra Forsvaret og et privat sikkerhetsselskap, er så dumt at det blir vanskelig å tro på.

Og så tar man bilde mens man smilende tørker sjåførens blod av bilen og lar det ligge på en mobiltelefon som angivelig også inneholder bilder av lettkledde, lokale kvinner. Er det mulig?

Alle som har den minste kjennskap til Kongos blodige historie - ikke minst under den brutale perioden da landet var den belgiske Kong Leopold IIs private eiendom - forstår at de to lekte med ild på gutteturen sin. De har neppe mye sympati i Kongo - eller i andre afrikanske land.

Kan bli prinsippsak
Det gjør saken ekstra vanskelig for norske myndigheter. Bruker man åpenlyst press på vegne av de to, kan det låse frontene og styrke afrikansk motvilje mot å gi slipp på to hvite menn - som utvilsomt blir oppfattet som leiesoldater, uansett hva de selv måtte betegne seg som.

Men blir de to dømt til døden eller til lange fengselsstraffer, er det nær umulig for norske myndigheter å sitte rolig og se på - selv om man så langt - og selvsagt helt korrekt - påpeker at man ikke er part i saken.

Skal man for eksempel fortsette å gi Kongo et tresifret millionbeløp i årlig bistand? 

Denne saken kan bli en brennhet potet for den som er norsk utenriksminister etter valget.

Oppdateringer:
Aktor ber om dødsstraff for begge.
Regjeringskilder: Ikke Kongo som krever 3038 mrd.
Forsker: - I tilfelle noen er så dumme at de betaler.
French: - Forventer dødsstraff.
Moland: Verdenssamfunnet vil reagere på henrettelse
Stoltenberg: Uaktuelt krav fra Kongo

Pressemelding fra Utenriksdepartementet: Fengslede nordmenn i Kongo og UDs rolle

Få denne bloggen som RSS-feed
Få NA24s nyhetsbrev som e-post
Følg meg på Twitter


Kommentarer:
Postet av: Roar skamfer

Jeg haper bare at Den Norske Stat tar konsekvensene av dette. Hele saken er en tragedie. Hvis Norge har noen form for uhjelp til Kongo bor dette avsluttest sa snart saken er ferdig og Nordmennene forhapentligvis er tilbake i Norge. Synest ogsa det er merkeligt at FN som er tilstede i Kongo IKKE reagerer eller uttaler se. Diverse erstatningskrav er sa absurde at jeg her ikke ord

28.aug.2009 @ 05:43
Postet av: Mc Giver

Her må det gjøres bakveien å i mørket.De må hentes ut av Kongo.
Tror noen de vil slippe disse lykkejegere uten at alle skal ha lomma full.
Nei,her må smøres i mørket og gjerne ta med de som hjelper til norge,gi de opphold,å en klype dollar.
Det er lett å smøre ett par vakter som rømmer sammen med dem.
Hva skal de ellers gjøre.
Vente på hva?

28.aug.2009 @ 06:05
URL: http://wapfarm.tripod.com
Postet av: Gærningen

Send inn spesialstyrkene og hent de ut.

28.aug.2009 @ 07:17
Postet av: per olsen

Det er litt fristende å si,la de ta sin straff
siden det er så mange ting som taler i mot dem.
Hvordan kan norske unge menn med slik bakgrunn opptre så uansvarlig i et land som ikke en gang har utleveringsavtale med Norge.
Ikke bare det men som også er gjennom korrupt.
Hørt noe så sinnsykt til erstatningskrav. De har tydeligvis ikke begrep på hva penger er.
Nei et land skal jeg aldri komme i nærheten av,nemlig KONGO, boikott om det er noe som helst samarbeid er det eneste som må og bør gjøres.

28.aug.2009 @ 07:28
Postet av: Jens

Vi bør unektelig sende ned kronprinsen. Han har alltid de politisk korrekte meningene. Likeledes har han nylig "besøkt våre styrker for å fremme moralen".Den gutten vil nok endre saken.

28.aug.2009 @ 07:33
Postet av: Per

Disse gutta er gode ambassatører for det norske forsvaret... (Ironi for de som ikke tok den).

28.aug.2009 @ 07:56
Postet av: Marius

Spreng hele Kongo til helvete med en svær atombombe, fyll hullet med vann og bygg hytter rundt.

28.aug.2009 @ 07:59
Postet av: Astri

Hele rettsakens latterlige karakter overskygger spørsmål som er legitime. Sympatien går naturlig nok til disse gutta. Samtidig lurer jeg virkelig på hva de gjorde der nede. Er de bare eventyrlystne guttevalper....eller er de innvolvert i operasjoner som ligger på grensen til det lovelige? Og hva skjedde egentlig da sjåføren ble drept. Det får vi ikke svar på. Mye av grunnen er en skandaløs ensidig og elendig etterforskning. Aktoratet har jo bare disse elendige bevisene å støtte sin sak på.

Uansett håper jeg at Norge får dem utlevert. Ingen fortjener et fengsel som er så graverende, at du kan riskikere å dø etter noen måneder.

28.aug.2009 @ 08:20
Postet av: EW

Faen saa mye dumt som blir skrevet, sende inn spesial styrkene?!?! Slik at vi kan faa enda flere nordmenn i fangenskap? MJK/FSK kan da ikke holde paa og fly verden rundt for og redde klovner som tuller seg bort i land som Kongo!

28.aug.2009 @ 08:32
Postet av: Monsen

Hva med å sende ned Lars Monsen ? Evt. Chuck Norris hvis Lars er på tur.
Noen bør iallefall ta grep å få disse gutta vekk fra lovløse og usiviliserte Kongo snarest.

28.aug.2009 @ 08:59
Postet av: Minus

Enig - klovner i Kongo. Når man tenker på å dra til et annet land bør man som et minstemål sette seg inn i deres lover og regler, og deretter vurdere om man ønsker å ta risikoen på å havne i trøbbel. Her i Norge krever vi jo at alle som kommer hit skal rette seg etter våre normer, selv om det er en hard nøtt å svelge for de som kommer fra kulturer mest ulike vår egen.
Skulle ønsket at i all medistormen rundt disse godtroende guttene; at det ble rettet mye mer fokus på rettssikkerheten og tilværelsen til alle de barna og kvinnene i Kongo som daglig blir utsatt for mye verre urett!

28.aug.2009 @ 09:02
Postet av: Oppgitt

Endelig noen som tør å si sannheten - dette er idioter på tur! De kjente HELT SIKKERT til kongolesiske lover og regler, og visste hva de gjorde. De fremstår jo som komplette tullinger uten vett, ikke to normenn som må reddes for mine skattepenger. Greit nok, dødsstraff etter en latterlig rettsprossess er ikke fortjent, men å bruke mye offentlige ressurser på disse to hører ikke hjemme noen steder (annet enn i Kongo kanskje...)! Hvis staten Norge skal hjelpe dem, skal de f--- meg få forklare seg grundig, gjerne stå litt i gapestokk her hjemme også...

28.aug.2009 @ 09:10
Postet av: Sebastian

I Afrika er det to land som heter Kongo. Omtal landet som Den demokratiske republikken Kongo, DR Kongo eller Kongo-Kinshasa i stedet for Kongo.

28.aug.2009 @ 09:15
Postet av: Chimwemwe

Jeg vet ikke bakgrunnen for at det som skjedde skjedde der nede - og visst er det beklagelig med sjåførens død. Men - jeg er ganske sikker på at det hele skyldes noen lokale luringer som trodde de så to vandrende dollartegn i Moland og French. 1500 dollar startet hele dominorekka.
Om de to nordmennene var i Uganda og hadde lyst til å ta en tur til nabolandet er ikke dette så merkelig - å drasse med seg våpen er vel heller ikke voldsomt suspekt i en region hvor landeveisrøveri er dagligdags og behovet for beskyttelse mot både ville dyr og skruppelløse banditter er tilstede.
Hvor mange landeveisrøveri og trafikkdrap som følge av fulle sjåfører skjer ikke på daglig basis - listen over daglige rovmord i Kongo og årsaken til disse er både lang og bred.
Med så mange inhabile "vitner" og parter, kan man tro det var en gjeng kongolesere som hadde planlagt dette. Kanskje kona til Kasongo selv står bak? Morsom konspirasjonsspire det.

28.aug.2009 @ 09:26
Postet av: jonas

fakta uansett,er at de sliter. Synes synd på gutta... på feil sted til feil tid med ting som de ikke burde ha hatt med seg. Typisk at de trodde at id som kort fra forsvaret skulle hjelpe dem ut av vanskeligheter... siden dette kortet er gyldig fram til hvem vet tid, uansett om de var ferdig med tjenesten for flere år siden. (har ikke gravd i info) Men ja, Kongo har sett muligheten til å kreve spenn fordi andre har klart det før dem. Bare å ønske gutta lykke til og håpe på at de holder ut til alt begynner å roe seg ned.

28.aug.2009 @ 09:34
Postet av: Jostein Hansen

Stoler fullt og helt på at Støre og gjengen vil gjøre det helt korrekte. I henhold til alle gyldige internasjonale lover og regler.

Kongo har med dette gjort seg selv en bjørnetjeneste ved og bringe verdens øyne på deres manglende rettssystem. Det vil forhåpentligvis føre til at det stilles strengere krav til mottak av bistandsmidler.

Vi får håpe at Tjostolv og Joshua til slutt vil få en rettferdig rettsbehandling og at de hverken blir utsatt for dødsstraff og tortur. Skyldig eller ikke skyldig.

Et "commandoraid" til congo eller masse svarte penger under bordet er ikke en god løsning.

28.aug.2009 @ 09:36
Postet av: Martin

Hvis disse tullingene har stått bak drapet; la de få sone sin straff i Kongo. Norske myndigheter bør imidlertid gi klart uttrykk for at all bistand til Kongo kuttes hvis de får dødsstraff.

28.aug.2009 @ 09:44
Postet av: bergenser

litt nyanser er godt å ta med, sjå
http://www.bt.no/meninger/kronikk/Espen-Askeladd-i-Kongo-916086.html

28.aug.2009 @ 09:55
Postet av: Knut

RE: Jostein som sier at "Verdens øyne er rettet på deres manglende rettsystem". Jeg tipper det kun er norske journalister og de lokale journalistene i Kisangani som er interessert denne saken. Synes norske myndigheter gjør det riktige ved å ikke kommentere de absurde kravene som fremmes. Tipper strategien til de lokale myndighetene er å kreve skyhøye krav, for så å spekulere i at de forhandler seg ned til ca 1 milliard i erstating - fortsatt nok til å gjøre noen av de mange korrupte tjenestemennene der nede lykkelige.

Hva de gutta gjør der nede er en helt annen sak. Tipper hele landsbyen ser på de to som en vandrende bankgaranti som alle kan melke... Hallo - selv eieren av bilen krever jo millionbeløp! Bilen er vel knapt verdt 1000 dollar!?

Hele greia er en farse, og tipper det hele ender med at familien til de to gutta hoster opp en halv mill til den lokale borgermesteren og saken er ute av verden...

28.aug.2009 @ 09:57
Postet av: Chimwemwe

Jeg skjønner at mange reagerer med å ønske å knipe igjen pengesekken til Kongo.
Jeg er sikker på at det er feil botemiddel.
Det man bor gjøre i Kongo, som i alle andre bistandsland, er å sette krav til mottagerlandende. Så må man etablere et statlig overvåkningsorgan (dette er vi jo så flinke til) som er tilstede i landende og kontrollerer at bistandsmidlene blir brukt på VELFERDSTILTAK og UTDANNING - altså vannforsyning, kloakk og avløp, veier og ikke minstt helsetilbud og skoler.Enhver urimelig berikelse av enkeltindivider innen offentlig administrasjon eller statsoverhoder bør være brudd på landets forpliktelser som mottager og automatisk medføre avkorting eller opphold i bistand. Når det kommer til stykket er en god grunnutdannelse, hvor individer også lærer å tenke selvstendig og kritisk, grunnlaget for en sunn nasjonsdannelse med gode fredsutsikter og et velfungerende rettssystem som kan forholde seg til internasjonale konvensjoner.

28.aug.2009 @ 10:00
Postet av: Anti_AP

De rødgrønne politikerne i Norge er mer opptatt av Mullah Krekars sikkerhet enn norske statsborgeres sikkerhet. Kriminelle asylsøkere fra Afrika får komme til Norge, motta sosialhjelp og bedrive sin kriminalitet. Blir de tatt får de enten ingen staff eller strafferabatt en etnisk normann bare kan drømme om. En norsk statsborger som blir tatt i Kongo risikerer dødstraff og brukt som gissel for pengeutpressing mot Norge. Utenriksminister Støre bør snarest komme på banen og iverksette tiltak for å få frigitt gislene. Norge bør dessuten ikke gi mer U-hjelp til Kongo etter dette angrepep mot den norske stat og Kong Harald. Norge er med i NATO, som kan legge press på Kongo. En militær aksjon for å frigi gislene bør skje hvis ikke Kongos lederskap går med på dette frivillig. Spørsmålet er om de rødgrønne vil gjøre dette?

28.aug.2009 @ 10:00
Postet av: are salomonsen

rettsaken i kongo og grunnen til saken, er helt lik norges rødgrønne regjering. arrogante tullehoder som tror de har sannheten og løsningen på alt. de er imidlertid bare en haug med inkompetente statsråder som lett kunne befunnet seg i en rettsak kongo...sammen med slettan.

28.aug.2009 @ 10:30
Postet av: Ken

Er de skyldige bør de sone der forbrytelsen har skjedd. Vanskelig å tro at noen som har vært vitner til et drap på nært hold gliser når de vasker blod. Denne historien er nok lengre og mørkere enn det media har dekket pr dato. De kan takke et makkverk av ett rettsvesen for at de fortsatt virker som ofre. Enn kan håpe at trollet sprekker og at sannheten kommer for enn dag.

28.aug.2009 @ 10:31
Postet av: bassen

la de steke i sitt eget fett.
"Barske" karer som spiller leiesoldater og Hotshots i Kongo og knuller lokale "skjønnheter".
Det minner om gjengen som sitter i Thailand o.l og snakker dritt om Norge helt til de blir syke/blakke, da er det første fly hjem til trygder og sykepleie.

28.aug.2009 @ 10:47
Postet av: Dagis

Etter den forklaringen som stod på trykk denne uken, er jeg troende til både uskyld og skyld. Uskyld fordi de ønsket trolig ikke å drepe en sjåfør som kjørte dem. Skyldig fordi fortellingen viser to respektløse eventyrere som kunne gjøre alt hva de ville uten å høre på andre. Trolig har de ønsket å kjøre videre, men sjåføren var trøtt/motvillig, kranglet om penger osv, som gjorde at Moland/French tok affære og drepte han for å komme videre den kvelden. Men jeg er også villig til å tro at en raner eller to var etter bilen/penger da de stoppet langs ruten, at Moland/French deretter fikk sjåføren ut av bilen og kjørte videre fra stedet. Men hvorfor drepte raneren sjåføren?

28.aug.2009 @ 11:00
Postet av: Terzo

Nå må Jagland snart komme på banen,
dette er en sak for Bongo...

28.aug.2009 @ 11:07
URL: http://terzo.blogg.no
Postet av: Johnkenn

Ingen som har tenkt på muligheten av å faktisk la de tullingene råtne i et kongolesisk fengsel. Står der og smiler bredt når de vasker en blodig bil!!! Ikke mye uskyldig de der gjøkene nei!!! Her skal det ikke brukes ei jævla norsk skattebetalerkrone for å hjelpe to suppehuer som fortjener å sitte der de sitter!!!

28.aug.2009 @ 12:18
Postet av:

kanskje norge skulle krevd erstatning fra opprinnelseslandene til de kriminelle her i Norge. og nei, jeg sier ikke at alle kriminelle er utlendinger, eller at alle utlendinger er kriminelle.. likevel er det helt urealistisk å kreve erstatning f.eks fra senegal fordi en senegaleser har voldtatt noen her i landet.

28.aug.2009 @ 12:26
Postet av: Eks. militær

Ikke grenser for nasjonalistiske og snvere innspill her inne.

Husk at disse gutta etter ALL sannsynlighet har begått et drap, og forsøkt seg på to til. De vil ikke forklare seg og si hva de gjorde der nede foruten uinnskyldninger om "guttetur". Antaglig er det interesser knyttet til det illegale diamantmarkedet som er årsaken til nattelig bevæpnet aktivitet i et land de ikke hadde innreisetillatelse i. Dette er også hovedgrunnen til at SIG er i området - som de jobbet for.

At rettsaken er en komplett farse er en annen sak, og endrer ikke det faktum at disse "tøffe" gutta antaglig skjøt en afrikansk familiefar..

UD gjør en god jobb. Følg med, si ifra om dårlig behandling, og ellers respekter rettsprosessen.

28.aug.2009 @ 12:28
Postet av: Nupi

Fy f. så mye dumme innlegg det er skrevet her. Kom ikke å fortell at disse gutta har rent mel i posen. La dem ta ansvar for hva dem har gjort og ikke tro at alle fra lille Norge er mors beste barn.

28.aug.2009 @ 12:59
Postet av: GH

Nå begynner det å bli realistiske innlegg. Selvfølgelig får lystmordere ta sin straff der de begår slike handlinger, uansett det rikets tilstand. Det visste de FØR de vifta med pistoler. De har virkelig spilt russisk rulett, -og tapt. Like selvfølgelig er det at vi ikke skal betale. Det ville vel bli en del slike regninger rundt omkring i verden da.

28.aug.2009 @ 13:48
Postet av: Hva F...

Hva gir dere grunnlag til slike uttalelser. Disse to mennene er ikke uskyldige selv om de er norske. Bildet der en av disse mennene tørker blod, beviser mer at de har begått drap enn at de er uskyldige. Det er aldri røyk uten ild, og selv om retten fremstår komisk, så lukter det spionasje lang vei i dette tilfellet. Disse menne var nok aldri på noen guttetur, men på oppdrag. Jeg er overrasket over at Are Slettan uttaler seg slik i en sak, der det åpenbart ikke stemmer det disse nordmennene hevder. Guttetur jah...sikkert.

28.aug.2009 @ 13:51
Postet av: Truls Kvammen

Tjostolv Moland og Joshua French stod fram med sin forklaring i Dagbladet. Dette styrker ikkje akkurat sympatien. Ma skulle dei ha køyrt eit lengre strekk med blodet i bilen før dei oppdaga det. Det er berre å ta ein kikk på bilete dei tok av seg sjølv for å forstå at det ikkje er mogleg å køyra i ein bil med den mengden blod utan å oppdaga det.

28.aug.2009 @ 14:15
Postet av: Line

Om gutta er skyldige eller ei skal ikke jeg si, det er det kun e to som vet og ev. en gjerningsmann. MEN det som er sikkert er at de fortjener en rettferdig rettsak og ikke denne farsen som nå utspiller seg i Kongo. 3000 millliarder i erstatning - hva sklags fantasibeløp er det liksom.....

28.aug.2009 @ 14:42
Postet av: Olebrum

Enkelt. Gi os mere penger i DRC så kann vi bli skollerte. Vi støtte alle som trenger det.
Det er ike korrupsjon i dette landet så pengene gir vil kome alle godt til gode. Dette har vi råd till siden vi har bere skole og eldreomsorg enn vi trenger i Norge

28.aug.2009 @ 15:11
Postet av: skurkerud

Penger er det eneste språket de forstår
nedi i skurkelanda. Alle fettere, onkler, bestemødre osv vil ha "kompensasjon"....
Trusler om vekk med ALL bistand er det eneste fornuftige å gjøre.

skurkerud

28.aug.2009 @ 15:12
Postet av: Jonas

Ja, Norge gir bistand til Kongo. Vi leverer mat og medisiner til internflyktninger i Øst-Kongo. Vi finansierer sykehus som hjelper voldtatte og torturerte kvinner. Vi skaffer vaksiner til barna. Er det dette du mener vi skal kutte ut på grunn av en tullete rettssak mot to norske drapsmenn?

28.aug.2009 @ 15:21
Postet av: Klara Kluck

Å sende Monsen og Brimi ned er det beste vi kan gjøre, kanskje med transport fra Berserk og gjengen der.

Denne saken egner seg dessverre best som underholdning - og siden det er ordentlig realility synes jeg vi bør dra til med alle de ressurser vi besitter.

Hva med en Robinson-konkurranse hvor man kan befri gutta, Brimi lager maten, og Monsen tar deltakere på "spion-oppdrag" nær fengselet.

Aktorat-obersten kan lede konkurransene.

Alt dette går om bare medie-Norge blar op litt penger til de etterlatte + påtaleansvarlig.

28.aug.2009 @ 15:43
Postet av: johnkenn

Enig med Jonas her altså!!! De der vel ikke de fattige i Kongo som er i desperat behov av hjelp som skal betale prisen for at to drapsmenn skal hjelpes tilbake til Norge. De får ta sin rettferdige straff i Kongo. Selv om det er blitt krevd fantasibeløp i erstatning, skal ikke dette overskygge det faktum at en familiefar er drept, og at Moland og French mest sannsynlig har drept denne mannen.

28.aug.2009 @ 15:45
Postet av: vegard

ingen av oss har innsikt nok til å kunne påstå at "Moland og French mest sannsynlig har drept denne mannen".

når det er sagt, så er det vel en overhengende farge for at disse gutta ikke bare var på safari

28.aug.2009 @ 16:07
Postet av: johnkenn

Sier du ikke at de har drept denne mannen på en litt annen måte nå Vegard? Kaller en spade for en spade jeg - unnskyld klisjeen!!

28.aug.2009 @ 16:17
Postet av: koni

Det faktum at moland står å gliser og tørker blod gjør han ikke automatisk til morder. Hva slags sinnstemning/sjokk man er i etter å ha blitt skutt på er det vel ikke mange av de som kommenterer som kan sette seg inn i? Noe som antall mord og landeveisrøveri i landet gjør høyt sannsynlig.
At de ikke oppdaget blodet med en gang er vel heller ikke så rart siden det var stupende mørkt da det skjedde. Og at de reiste om natten var vel heller ikke deres skyld i følge dagbladet. Det kan nok godt hende de var der for å kjøpe seg noen ulovlige diamanter på gutteturen sin, men siden de er kjent i området tipper jeg at våpen ble tatt med til sevforsvar, siden en tur på bygda der slettes ikke er som her hjemme i trygge norge.
Men det er nok heller ikke så mange av de som kommenterer som har vært i kongo, eller i afrika for den slags skyld.Sånn sett så er nok utenlandskunnskapen fra charter-turer ikke den beste å vifte med i denne sammenheng.
Inntil det motsatte er bevist i en etterforskning som er skikkelig gjennomført er de uskyldige i mine øyne. rettsaken så langt forsterker jo bare inntrykket av at norge og normenn er lettlurte pengesekker man bare kan loppe ved press. I alle fall i kongolesernes øyne. Og jeg synes heller ikke de fortjener bistand fra norge, den bistanden kan umulig havne der den skal uansett, hvis korrupsjonen og grådigheten man leser ut i fra denne farsen er riktig så havner den hos de korrupte som styrer landet. Så hva er vitsen?

28.aug.2009 @ 16:26
Postet av: Rollo

Mange har gjort seg opp en mening om skyld på et syltynnt grunnlag. Etterforskningen er mildest sagt mangelfull. Rettssaken er en dokumentert farse. Pengekravene fra enkeltpersoner og myndigheter viser at dette ikke er troverdig på noe hold. Alt dette gjør at jeg velger å tro på Tjøstolv og Joshuas historie inntil det motsatte er dokumentert i en annen rett. Slettans karakteristikker er hykleriske og lettvinte.

28.aug.2009 @ 17:39
Postet av: Pernille

Ja, ja, men hvis det var ranere som skjøt sjåføren, hvorfor tok de da ikke noen verdisaker, dvs. bilen, mobiler osv. osv. Helt elendig påstand egentlig. Og ingen kan ha planlagt å loppe de to gutta/Norge på forhånd for de bestemte seg jo helt plutselig for valg av bil og sjåfør. Så konspirasjonsteoriene kan dere holde for dere sjøl!.

28.aug.2009 @ 18:31
Postet av: Steffan

Norge kan ikke sende personer som er en fare for rikets sikkerhet ut av landet, fordi de kan risikere dødsstraff, men de kan støtte et land som prøver å få to nordmenn dømt for døden, med flere hundre millioner kroner.

Norge i et nøtteskall, snakk om dobbeltmoral! Men sånn er det å ha en sosialistisk regjering, som heller støtter de fattige i andre land, enn å bekjempe fattigdommen i sitt eget land ...

28.aug.2009 @ 18:46
Postet av: Steffan

Men det er vel verre å prøve å dømme noen til døden UTEN beviser, enn at vi nordmenn lager det du kaller "konspirasjonsteorier", Pernille?

Det er vel egentlig Kongo som har ordnet i stand en konspirasjonsteori mot nordmennene og Norge, ved å holde på sånn som de gjør istede ..

28.aug.2009 @ 18:49
Postet av: KongKongo

Norge bør sende mer bistandspenger til Kongo.
Det er godt at Norske politikere ser at vi er nødt til å hjelpe de stakkars menneskene der nede. Klart det nytter!

Myndighetene bør også sende signaler om at vi har kapasitet til å ta mot flere flyktninger fra Kongo slik at de får en bedre forståelse av vår gjestmildhet.

Kongoneserene er kanskje fattige, men de er intelligente oppegående mennesker som har medmenneskelighet i fokus. Det skulle bare ellers mangle at det betales ut erstatninger til den dreptes etterlatte, fagforening, bekjente og naboer.

Viva La Kongo!

28.aug.2009 @ 19:07
Postet av: Birger Laina

Noen kalte Kongo for "lovløst" og "usivilisert" i et innlegg over. Derfor er det jo veldig synd at nettopp to åpenbart siviliserte nordmenn med utvilsom respekt for loven er innblandet. Nei, disse guttene er det ikke noe tull med...

28.aug.2009 @ 21:05
Postet av: Loffen

Jeg blir litt irritert av den bastante holdningen mange her har i henhold til skyldspørsmålet. Ingen av oss har kjennskap nok i denne saken til å avgjøre det. Derfor, for å si det fra levra, synes jeg folk kan holde kjeft på akkurat dette punktet.

Med dette punktet bak meg vil jeg også si at skyldspørsmålet er blitt satt til side etter disse erstatningskravene. Det er ikke lenger relevant om de har gjort det eller ikke når man ser på rettsaken. ALLE har rett til en retferdig rettsak med anklager basert på reell etterforskning. Det er ikke tilfellet i denne saken. Både etterforskningen og rettsaken har på det beste vært mangelfull og på det værste helt høl i huet. Derfor håper jeg att de kommer seg ut av Kongo (et urealistisk håp, men likevel et håp) og får saken sin opp i et mer kompetent rettsystem.

Mvh
Loffen

28.aug.2009 @ 23:04
Postet av: Guri

Øk bistanden dramatisk! Verre straff kan jeg ikke tenke meg.

28.aug.2009 @ 23:17
Postet av: Kongen

Kom nylig fra Congo, altså Republc of Congo. Dermed merket jeg etter noen dager hvor ille det er med meneskene i dette landet. Selv om det er nabokongo jeg snakker om er det vel noe av den samme ulla... De prøvde alle midler for å få ut penger av meg på en eller annen måte, ute i gata stirret alle på deg og det føltes meget ubekvemt å gå alene. De nølte ikke ved å komme bort for å få lurt ut noe penger av meg. Jeg snakket norsk i retur, så da skjønnte de ingenting og gikk sin vei. Fransk og kongolish er jo språket og de kan svært lite engelsk.... trøblete sted og jeg kan ikke tenke meg hvordan de er på den Demokratiske siden av grensa hvor tiltalte befinner seg. Uansett, hva faen gjør to gutter alene der????

Han french karen i saken jobbet tidligere som security guard på en av ferjene over til danmark. Var det bråk blandt fulle gjester, stupte han i det som en galmann. Han var vist sprø i følge en ansatt på båten jeg kjenner....

Da foreldrene sender over bøker om hvordan rømme et fengsel, burde vi vel skjønne lunta. Disse gutta er ingen engler.....

Sprø gutter blandt gale mennesker er en dårlig mix!!!

28.aug.2009 @ 23:51
Postet av: Harald

Bare la de sitte der nede i fengsel,de er vel neppe helt uskyldige.Snakk om idioter.
Reise dit ned for å komme inn i et slikt problem også etter det faktum at de er tiltalte for mord, forlange at UDI skal rydde opp???
Idioter,la de sitte der og råtne.
Kanskje andre lykkejegere lærer en lekse.

29.aug.2009 @ 01:43
Postet av: Urnordisk

Ikke fornærm skikkelige mannfolk, Slettan. Du hadde ikke klart deg en dag i telt.

29.aug.2009 @ 02:05
Postet av: ap velger

Hadde ikke den høyt proffilerte politikeren Torbjørn Jaggeland i Arbeiderpartiet en kamerat i Kongo på høyt politisk nivå som han kalte Mogo fra Kongo. Hvis jeg ikke husker feil var Jaggeland også utenriksminester den gangen. Så kanskje han kan bruke sine politiske kontakter for å gi hjelpe i den vanskelige situasjonen!

29.aug.2009 @ 03:00
Postet av: ap velger

Beklager Jaggeland ikke meningen å fornærme, du sa jo Mongo, bare en skrivefeil.

29.aug.2009 @ 03:14
Postet av: Are Slettan

ap velger:

Det er enkelte problemer med planen din om å få bistand av Mongo. For det første het han Bongo. For det andre var han ikke fra Kongo, men fra Gabon, selv om Jagland kalte ham Bongo fra Kongo. For det tredje døde han i juni, så han kan nok ikke være til særlig hjelp.

Mvh
Are Slettan

29.aug.2009 @ 03:43
URL: http://areslettan.blogg.no
Postet av: Stian N

Trur neppe de to klovnene våre har drept noen som helst.. Einaste bevis som faktisk skurrer litt, er bildet av mr`n som vasker blod i bilen mens han smiler!
Men, Viss Moland og French skal vere så tøffe Elitesoldater som alle påstår (de er vel kanskje det ), da skulle de no lett klart å tatt livet av alle tre i den bilen.. Er mye som skurrer i denne saken, selv rettsgangen er ganske så håpløs, og eg skjønner godt at disse to ikkje svarer! Hvem i huleste danser i retten, Heile retten er jo bare tull og fanteri.
Lurer meg egentlig grønn på hva som har skjedd, hva de gjorde i Kongo.( er vel fleire ).
Håper de kommer seg til eit meir rettferdig rettsystem og får sin sak opp der,

29.aug.2009 @ 09:33
Postet av: realisten

er de skyldige bør de få en kule o bakhodet begge to. Hvorfor i all verden skal vi hente hjem to mordere? Dog bør de få en rettferdig rettsak.

29.aug.2009 @ 11:11
Postet av: ap velger

Are Slettan

Imponert over dine kunnskaper. Intresant å lese dine innlegg og takker for oppklaringen.

29.aug.2009 @ 13:40
Postet av: Mc Giver

Hei normenn.
Greit at det er meninger mot og for gutta,selv er jeg skeptisk til alt sammen.Etter å ha satt meg inn i alt som er publisert,ser jeg både skyld å uskyld.Alle saker har mange sider,så la oss ta fakta.
Skal gutta henrettes,er det rimelig,selv om de er skyldig eller ikke skyldige? Jeg har studert alle bilder,å de opplysninger som kommer om inngangen til skuddet i hodet,er feil.Det må ha blitt skutt fra passasjersiden,å ikke utenfra sjåfårsiden.Se selv,å bedømm etter foto og utsagn.
Send inn rette folka,ta ut gutta,å la de få det de fortjener i fedrelandet,livstid eller frifinnelse,la det demokratiske og rettferdige seire,ikke penger.

29.aug.2009 @ 18:11
URL: http://wapfarm.tripod.com
Postet av: Christin Oldebråten

Jeg er delvis oppvokst på Mitandi i Rwenzorifjellene (5109m), Uganda, ved grensen til Kongo. Kanskje mitt innlegg kan bidra til å nyansere debatten om Kongo-saken:
http://35354.vgb.no/2009/08/28/absurd-men-forstaelig-sier-norsk-jente-som-har-bodd-pa-grensen-mellom-uganda-og-kongo/

mvh
Christin

30.aug.2009 @ 00:04
URL: http://mitandi.com/
Postet av: per piddi

Når det gjelder rettsaken er det mange misforståelser her. I Kongo har de president, og ikke konge, og beløpet de ber om er automatisk prosedyre ,vist noen land skulle være så dum og betale, og en måte og si, vi utleverer ikke disse her. alle sier det ikke er beviser, vel hadde dette vært en norsk rettsak hadde de blitt dømt. Forestill deg at planen var og dra ned for og skyte noen.Motiv:Hvit mann rasist,skyter sort mann, har skjedd før i verdenshistorien.Da faller alle biter på plass:Bilde,falske pass ,sterke vitneforklaringer,ikke ønske om og forklare seg,dypeste Kongo hvor man lett kan komme unna vist man skyter noen,meningen var jo og skyte reisefølget og,da ville vi aldri fått høre om historien.

Postet av: per piddi

Har sett et annet bilde hvor moland smiler.Dette var et naturlig smil. Smilet på dette er påtatt, altså ikke et smil som oppstod fordi kompisen fortalte en vits som Moland påstod. Altså ingen troverdig forklaring.

Postet av: Alfamail

De er jo nordmenn, selvsagt er de uskyldige.

30.aug.2009 @ 17:26
Postet av: Geir

Jeg blir litt oppgitt over Are Slettan og alle dere andre som prøver å latterliggjøre disse stakkars kongoleserne. Dere vet jo ingenting.

Kongo opprettet sent på 70-tallet et topphemmelig program som gikk (og fremdeles går) under kodenavnet 'iwannabanana'. Jada, det er et uforståelig ord som ikke gir noen mening for oss nordmenn, men det var da også hele poenget. Deres erfarne krypteringsteam i Kinshasa brukte under to år på å utvikle dette kodenavnet, ved å anvende en fiffig metode som inkluderer bevisst fjerning av mellomrom.

Programmets hensikt var å finne opp en metode for å lokalisere bananfluer, for helt siden 1974 har kongolesiske forskere visst at der det er bananfluer, der er bananer. Og bananer er som alle vet stor industri #minst 3000 milliarder, så dette tallet er ikke tatt ut av løse luften om dere skulle tro det#.

Deres fremste og mest erfarne forsker, Bongo, har vært forsvunnet siden april, og man har lenge mistenkt at den norske regjeringen har vært involvert. Thorbjørn Jagland forsnakket seg i beste sendetid da han sa Bongo fra Kongo i stedet for Gabon, men Kongo KAN etterretning og fikk selvfølgelig med seg dette. De bruker jo tross alt alle bistandspenger og inntekter fra nigeriabrev på våpen og spesialagenter forkledd som asylsøkere og 100-meterløpere med gyldig NRK-lisens for farge-tv.

Den norske etterretningsorganisasjonen Drammens Tidende, ledet av Rune Folkedal, har også blitt avslørt. Folkedal tok sine forhåndsregler i tilfelle Moland ble tatt, og PRØVDE å forvirre kongolesiske myndigheter ved å ha på seg en britisk SAS-beret, slik at de skulle tro at det var Storbritannia - ikke Norge - som var ute etter de kongolesiske industrihemmelighetene. Sjefsavhører og sersjant Moland #lang erfaring fra Securitas og førstegangstjeneste# var helt avhengig av dette detaljerte verdenskartet som viser nøyaktig posisjon for stråhytta Bongo er innesurret og fanget i.

'Utviklingsminister' og 'babyfaced assassin' Erik Solheim lyktes nemlig ikke med å få sjefsforskeren til å snakke ettersom Bongo i likhet med de fleste nordmenn ikke kan ta SV-politikere seriøst. Solheim måtte derfor vente på Moland og hans onde lærling French. Selv om disse to lærte siste skrik i avhørsteknikker hos Securitas, var de ikke like flinke til å skjule sine spor. Moland var f.eks. på flukt i 3-4 dager, og lyktes ikke med å kaste mobilen fra seg i jungelen. Han hadde dessuten lite lyst til å skrive TS på mobilen som kostet 2000kr. På dette spionutstyret fant kongolesisk etterretning hemmelige, krypterte meldinger #SMS på agentfagspråket# som de etter kun en måneds intens code-breaking nesten klarte å knekke.

Fremgangsmåten var snedig og banebrytende. For det første fikk de tips av sine etterretningskollegaer i Zambia om å eksperimentere med et spesialprogram kalt 'Google Translate'. Men utfordringene stod i kø. For det første er det ikke så lett å få tak i dataeksperter som kan skrive inn mange bokstaver på rad helt feilfritt inn fra en mobil. Det kom seg dog etterhvert, og mange av bokstavene begynte å ligne på hverandre. Neste steg innebar at eksperten flere tusen ganger prøvde å velge 'Norwegian' som språk alle stedene på websiden, men teksten forandret seg aldri. Man regner likevel med at man har funnet ut av det etter rettsaken er ferdig.

Det har heller ikke lykkes å ringe nummerne på mobilen, for kontantkortet er tomt.

30.aug.2009 @ 17:35
Postet av: Stine

Kutte ut Uhjelpen er kanskje litt drøyt, da de ikke er den vanlige mannen i gata i Kongo sin skyld at rettsystemet der nede er så skrudd..

30.aug.2009 @ 18:40
Postet av: M

Uansett hva guttene har gjort, er det UDs plikt å gjøre sitt ytterste til at de får en rettferdig rettergang. Ting tyder på at den representasjonen de har, ikke holder mål. Aktorens arbeid er så amatørmessig at det burde være mulig å sende han ut på en ydmykende retrett. Ikke kan de bevise at de har et drapsvåpen, ikke kan de bevise guttenes befatning med dette, og ikke kan de hoste opp med nøytrale vitner, i tillegg til at det ellers er kastet frem så mye tull fra aktorens side at han burde kunne fratas enhver troverdighet.

Jeg kan ikke se at UD har gjort meget for å styrke guttenes posisjon.

Dersom guttene har drept noen, skal de dømmes på basis av beviser. Dersom påtalemyndighetene ikke har tyngre folk enn denne aktoren, skal de gå fri.

Det forekommer meg merkelig at noen kan mene at de skal ta den straffen som denne retten vil idømme dem. Er det noen som tror at en like ammatørmessig aktor i en norsk straffesak ville greie å nå en fellende dom? Hvorfor i alle dager er det da logisk at disse guttene skal måtte akseptere en hekseprosess i Kongo?

Som jeg ser det, er ikke UD tilstrekeklig aktive i denne saken, og det har de heller ikke vært. Inntil de får en bra prosess står de i fare for å bli ofre for justismord, og det å unngå at norske borgere blir utsatt for justismord i utlandet er - eller burde i alle fall være - et mål for UD.

30.aug.2009 @ 21:57
Postet av: paskar

To uavhengige øyenvitner som forteller same historie, syltynn dekkhistorie fra nordmennene, smugling av våpen inn i landet, billeder som viser at de ikke rømte til skogs etter ?overfallet?. Dette er nok til at de blir dømt i en hver rettsal over alt i verden. Ville krav fra bistandsadvokater ødelegger egentlig aktoratets sak

31.aug.2009 @ 09:27
Postet av: Ett oppdrag for CHUCK!

Dette er en sak for Chuck "missing in action" Norris evt. assistert av Rambo og Steven "Mr karate" Segal. Det er jo bare så se på hvordan disse gutta redder uskyldige hvite karer ut av klørne til slemme gulinger i den ene dokumentarfilmen etter den andre mens de "makes the M60 do the talking".

Så kan de banke opp alle slemme, dumme negere som holder disse uskyldsrene hvite guttene som ikke har gjort en flue fortred. De er jo hvite og til og med norske, så da er man jo per definisjon uskyldig, ikke sant?

01.sep.2009 @ 09:57
Postet av: Island

For noen idioter!!! Hvem er det som reiser på "guttetur" til Kongo?!?!La de ta støyten der nede, det er helt tydelig at de har drivi med noe muffins når dette skjedde.Syns ikke Norge skal betale 5øre for å hjelpe de jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til det iallefall.

01.sep.2009 @ 11:27
Postet av: M.Nilsen

Jeg synes at aktoratet i Kongo har en meget god sak..De to nordmennene har syltynn troverdighet i mine øyne. De skifter forklaring, forholder seg tause i retten etc...De vil bli dømt for drap (eller Moland vil bli dømt for drap) i enhver rett i Kongo. Det eneste de kan håpe på er en eventuell overlevering til Norge etterhvert...

05.sep.2009 @ 11:20
Postet av: Bongo fra Kongo...

FORRESTEN SKAL JEG SI DERE AT I KONGO ER DET IKKE ET ENESTE MENNESKE SOM SNAKKER SANT. DE BARE LYVER HELE DAGEN. BEGYNNER KLOKKA SJU OM MORGENEN OG HOLDER PÅ HELT TIL KVELDS. SÅ HVIS JEG SKRØNER LITT AV OG TIL, SÅ KOMMER DET AV AT JEG HAR VÆRT LITT F......OR LENGE I KONGO (Astrid Lindgren, Pippi Langstrømpe, 1. opplag 1945, side 15, 1. avsnitt)

10.sep.2009 @ 22:11

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/10963181

Are Slettan

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

hits